شکر قهوه ای. محصولی سالم و پرخواص؟!

شکر قهوه ای در سال های اخیر محبوبیت زیادی بین مصرف کنندگانِ شکر پیدا کرده است. اما چرا؟

پیش از آنکه به سوالی که در تیتر اصلی مطرح شد پاسخ دهیم ، بهتر است بدانیم شکر قهوه ای چیست و آیا قهوه ای بودن آن از مضرات شکر بودنش می کاهد!

به طور کلی شکر از پالایش نیشکر و در موارد کمتر چغندر قند، حاصل می شود و در پی آن، دو محصول، یکی قند که همان ساکارز است و دیگری شیره قند که به نام ملاس شناخته می شود ، تولید می شود. تا اینجای کار فرقی بین شکر سفید و قهوه ای نیست.

نیشکرنیشکر

شکر قهوه ای از کجای مرحله تولید شکر ، قهوه ای می شود؟

آنچه شکر قهوه ای را ، قهوه ای می کند ، همان ملاسی است که در بالا گفته شد. یعنی شکر قهوه ای، همان شکر سفید است که کمی ملاس در خود دارد. بنابراین اگر خاصیتی شگفت انگیز برای شکر قهوه ای در نظر گرفته می شود ، از دولتی سر ملاس است که رنگ تیره ای نیز به آن می دهد.

شکر قهوه ای

پزشکان در مورد تمایز این دو شکر چه فکر می کنند؟

از نظر برخی پزشکان ، از جمله متخصص تغذیه ، دکتر کرمانی ، فرق قابل توجهی بین شکر سفید و قهوه ای وجود ندارد. مضرات شکر در هر دو مستتر است. بنابراین اگر شکر را به هر دلیلی از وعده های غذایی خود حذف کرده اید ، شکر قهوه ای جایگزین مناسبی برای آن نیست. همچنین گفته می شود ، کالری شکر قهوه ای از نوع سفید آن کمتر است ، این مورد نیز مورد تایید نبوده و از این نظر تفاوت تاثیرگذاری بین انها موجود نیست.

پزشک

 

خواص ملاس؛ عامل رنگ قهوه ای شکر قهوه ای

همان طور که پیش از این اشاره شد ، ملاس از مرحله تولید شکر حاصل می شود و همان شیره قند است. این ماده دارای مواد معدنی چون کلسیم ، پتاسیم و آهن است. اما جالب است بدانید مقدار آن بسیار کم است و باعث نمی شود ، شکر قهوه ای در مقایسه با شکر سفید ، محصولی مغذی تر قلمداد شود.

خواص شکر قهوه ای

 

خواص شکر قهوه ای

  • اولین و شاید پررنگ ترین خاصیت شکر ، از جمله قهوه ای آن ، بالا بردن قند خون و ایجاد انرژی است. البته در کوتاه مدت.
  • تاثیرات مثبتی بر روی پوست دارد و در برخی لوازم آرایشی استفاده می شود.

مضررات شکر قهوه ای

  • شکر کارایی مغز را در دراز مدت کاهش می دهد.
  • ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

در پایان اگر به سوال مطرح شده در تیتر برگردیم ، جواب خیر است. بهتر است مصرف شکر را به حداقل رسانده و یا کلا حذف کنیم.