جنسینگ( نوش دارو )

 

یکی از گیاهان مشهور مقوی و نیروزا در جهان ، جنسینگ نام دارد که به گیاه جوانی و نوش دارو نیز معروف است ‌‌‍‍‍‍. قسمت مورد استفاد آن ریشه گیاه می باشد

محل رویش این گیاه در جنگل های انبوه نواحی کوهستانی چین و منچوری میباشد.

می توانید انواع جنسینگ را از عطاری آنلاین سطح کشور تهیه کنید.

 

خواص جنسینگ چیست؟

از جمله خواص جنسینگ می توان به افزایش توان ذهنی، افزایش قدرت جسمانی، بهبود حافظه، افزایش شادابی و نشاط اشاره کرد. اما خواص جنسینگ شامل موارد دیگر نیز می شود.

 

 

 

چندین نوع جنسینگ وجود دارد؟

 

● جنسینگ آسیایی ( panax ginsing )

 این نوع از جنسینگ که به جنسینگ کره ای ( یا چینی ) معروف است ٬ در بین سایر انواع جنسینگ دارای خواص دارویی بیشتری می باشد . از آنجا که ریشه این گیاه شبیه به انسان می باشد در چین با نام جین – چین ( jin – chen ) معروف است . نوع ژاپنی آن ( panax japonicas ) نیز دارای خواصی کمتر و ظاهری کوتاهتر در کشور ژاپن می روید .

 

● جنسینگ سیبری (Eleutherococcus senticosus )

 این نوع جنسینگ دارای کیفیت و خواص پایین دارویی بوده و به عنوان جنسینگ ارزان قیمت به فروش می رسد .

 

● سنچی جنسینگ (panax pseudo ginseng )

 این نوع جنسینگ که به جین سینگ کاذب معروف است معمولا جهت انعقاد خون و تسکین درد مورد استفاده قرار می گیرد و خواصی بسیار متفاوت با نوع چینی خود دارد .

 

● جنسینگ آمریکایی ( panax quinquefolius )

 این گیاه که در آمریکای شمالی ( کانادا ) رشد می کند جثه ای کوچکتر از مشابه چینی خود دارد در گذشته ٬ این نوع از جنسینگ توسط سرخپوستان جهت درمان بسیاری از بیماریها مورد استفاده قرار می گرفته و شیره آن مانند شیره گیاه شیرین بیان می باشد . از نکات جالب در رابطه با این نوع جنسینگ صادرات ۸۵ درصدی جنسینگ کشت شده در آمریکا به کشور های آسیایی می باشد

 

● جنسینگ هیمالیائی (panax pseudoginseng subspecies himalaicus )

از این نوع جنسینگ بومیان هیمالیا جهت درمان سوء هاضمه استفاده می نمایند .

 

● دارف جنسینگ  (panax trifolius)

 نوع بسیار نادری از جنسینگ که سرخپوستان آنرا به منظور درمان سردرد ٬ سرفه و … مورد استفاده قرار می دادند .

 

آیا جنسینگ در کاهش قندخون موثر است؟

مطالعات متعددی حاکی از آن است که جنسینگ ممکن است به کاهش قند خون و به درمان دیابت کمک کند. جینسینوزیدها ممکن است بر تولید انسولین در لوزالمعده تأثیر بگذارد و مقاومت به انسولین را با استفاده از مکانیسم های دیگر بهبود بخشد.

 

از جنسینگ به چه نحوی میتوان استفاده کرد؟

ریشه خشک شده جنسینگ سالیان سال است که مصرف خوراکی دارد. ریشه خشک شده این گیاه به تنهایی به صورت دمنوش و چای یا حتی به صورت افزودنی به سوپ یا به شکل قرص مصرف می شود. اما رایج ترین شکل استفاده از آن، به صورت دم کرده و چای یا به صورت عصاره (شیره) می باشد. سرخپوستان در هنگام طی مسافت های طولانی، برای رفع گرسنگی، ریشه های جنسینگ را می جوند و به این ترتیب از خواص آن بهره می برند.

 

تهیه چای جنسینگ به چه صورت است؟

برای تهیه چای جنسینگ، مقداری آب را بجوشانید و ترجیحا این کار را در ظروف غیر فلزی مانند قوری لعابی یا چینی یا پیرکس انجام دهید. مقداری از ریشه خشک شده ی جنسینگ (حدود 1 تا 3 گرم ) را به آب جوش اضافه کنید. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید تا مدت 20 تا 30 دقیقه بجوشد. در صورت تمایل می توانید بیشتر از این مدت نیز آن را بجوشانید، تا جایی که آب به نصف مقدار اولیه اش برسد.

 

حال صبر کنید تا چای کمی سرد شود و دمای آن به دمای اتاق برسد(این توصیه ای است که در طب سنتی چین به آن اشاره شده و پیشنهاد شده است که چای به صورت ولرم نوشیده شود).

(بهتر است که روزانه، 1 یا 2 فنجان از این چای بنوشید)

 

جنسینگ را با چه قیمتی میتوان تهیه کرد؟ 

جنسینگ همانطور که گفته شد انواع مختلفی دارد ولی برای مثال جنسینگ هیمالیایی بسته ۲ عددی آن تقریبا به قیمت صدهزارتومان به فروش میرسد.

 

 

خواص صابون جنسینگ

صابون ویتامینه جنسینگ دارای اثر نرم کننده و تقویت کننده برای پوست است و با برخورداری از ویتامین‌های ب5، ای و آ تأثیر خیلی خوبی در مقابله با ایجاد چین و چروک‌های پوست صورت دارد. صابون جنسینگ دارای خاصیت انرژی زا برای پوست است.