اگر موی سفید دارید بخوانید!

سفیدی مو شایع‌ترین نشانه دوران میان‌سالی و پیری است اما شاید در خانواده و یا اطرافیان خود، افرادی را دیده باشید که قبل از رسیدن به میان‌سالی و حتی در نوجوانی موهایشان سفید شده باشد. علت این سفیدی زودهنگام چیست؟ آیا راهی برای جوان سازی این پیری زودرس وجود دارد؟

برای دستیابی به پاسخ این پرسش‌ها در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

علت سفیدی زودرس مو

زمان سفید شدن موها به عوامل زیادی همچون وراثت، استرس و فشارهای عصبی طولانی مدت، هیجان، بیماری‌های مربوط به تیروئید و تغذیه نادرست و رژیم‌های لاغری طولانی مدت بستگی دارد که در اثر از دست دادن رنگ‌دانه‌های مو، موها رنگ طبیعی خود را از دست داده و سفید می‌شوند.

  به نظر متخصصین تغذیه، کمبود املاحی همچون روی، منگنز،‌ آهن و پتاسیم عامل سفیدی زودرس موها می‌باشد.

 

هلیله سیاه چیست؟

هلیله سیاه که با نام‌های اهلیج هندی یا هلیله کابلی نیز معروف شده است یکی از گیاهان دارویی از خانواده گاروم زنگیان بوده و بومی آسیای جنوبی از هند تا جنوب غربی چین می‌باشد.

این داروی گیاهی میوه درختی با همین نام و با برگ‌های بیضی شکل است که میوه‌های آن رنگ  زرد تا نارنجی و قهوه‌ای می‌باشد. ارتفاع این درخت به 30 متر می‌رسد و زیست‌گاه آن مکان‌های خشک با ارتفاع کم تا 900 متر است.

این درخت به خاطر داشتن میوه‌ بی‌نظیرش هلیله سیاه، به اکسیر طول عمر و جوانی معروف شده و بومیان چیان درخت هلیله سیاه را مقدس می‌دانند.

 

هلیله سیاه در عطاری آنلاین سطح کشور موجود است.

 

 

خواص هلیله سیاه

هلیله سیاه یکی از گیاهان دارویی بسیار مفید با طبع گرم و خشک است.

- متخصصان طب سنتی برای این گیاه دارویی ارزشمند خواص زیادی بر شمرده‌اند که عبارتند از:

  • تقویت کننده معده
  • محرک سیستم گوارشی برای هضم بهتر غذا
  • درمان سوزش سر دل
  • رفع اسهال و یبوست
  • خنثی کردن اسیدیته غذا
  • درمان بیماری آسم
  • تقویت بینایی، درمان ناراحتی‌های چشمی و درمان سیاهی دور چشم
  • تصفیه خون
  • تقویت حافظه
  • کوچک کردن شکم
  • رفع بوی بد دهان
  • تسکین دردهای مفصلی مخصوصا دردهای آرنج و زانو
  • شادابی و جوانی 
  • رفع سفیدی مو و توقف سفیدی زودرس مو   

 

هلیله سیاه چگونه باعث رفع سفیدی مو می‌شود؟

در طب سنتی، ‌برخی گیاهان دارویی مثل سیر، ترکیب روغن حنا و نارگیل و ماسک‌های گیاهی مثل مریم‌ گلی، ‌قهوه، برگ درخت گردو و روناس، محلول برگ درخت انجیر، هلیله سیاه و ... برای رفع سفیدی مو توصیه شده‌اند.

بنا به توصیه متخصصان طب سنتی، استفاده مداوم از این گیاه دارویی باعث درمان سفیدی زودرس مو، بازگشت رنگ طبیعی مو و توقف روند سفیدی زودرس مو می‌شود.

 

روش مصرف هلیله سیاه برای رفع سفیدی مو

روش استفاده از هلیله سیاه برای رفع سفیدی مو با نظر متخصصان طب سنتی به این صورت است که به مدت یک تا یک سال و نیم به طور مداوم، هر روز به صورت ناشتا 1 یا 2 عدد هلیله سیاه میل شود.

برای استفاده از این داروی گیاهی می‌توان آن را به شکل کامل در دهان گذاشت و آن را در طول روز مکید و یا اینکه آن را در هاون کوبیده و خرد شده‌ی آن را همراه با یک لیوان آب میل کرد.

بهترین روش مصرف هلیله سیاه چیست؟

بهترین روش مصرف هلیله سیاه برای تاثیرگذاری بهتر و همچنین کمتر کردن عوارض ناشی از استفاده از این دارو این است که آسیاب شده آن را با عسل مخلوط کرده و هر روز تا 3 قاشق چایخوری میل شود.

آیا ماسک هلیله سیاه برای رفع سفیدی مو مفید است؟

علاوه بر استفاده خوراکی از هلیله سیاه،‌ برای اثر چندین برابری هلیله سیاه در درمان سفیدی مو، می‌توان از ماسک هلیله سیاه نیز استفاده کرد.

روش ساخت ماسک هلیله سیاه

برای ساخت ماسک هلیله، هلیله سیاه آسیاب شده را با روغن سیاه‌دانه ترکیب کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید. پس از آن که عصاره گیاه خارج شد از روی حرارت برداشته و قبل از شستشوی روزانه، موها را با آن ماساژ دهید.

 

آیا ماسک هلیله سیاه برای ضعیف شدن چشم مفید است؟

هلیله سیاه با تقویت نور چشم باعث بهبود بینایی و در نتیجه باعث بهبود ضعیف شدن چشم می‌شود. روش مصرف هلیله سیاه برای تقویت نور چشم به این صورت است که هلیله سیاه را کوبیده و به مدت 3 تا 4 هفته هر صبح به صورت ناشتا یک قاشق مربا خوری سر پر از پودر هلیله سیاه را همراه با آب میل کنید.

همچنین برای درمان سریع‌تر ناراحتی‌های چشمی،‌ مثل درد و سوزش چشم و ... بهتر است چشم خود را با دم کرده هلیله سیاه شستشو دهید.

 

عوارض استفاده از هلیله سیاه

بر خلاف دیدگاه عموم مردم راجع به داروهای گیاهی در کنار خواص زیاد آن‌ها، استفاده از هلیله سیاه نیز می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد.

ضعف و بی‌حالی،‌ تورم غدد لنفاوی،‌ اسهال، مشکلات گوارشی از جمله عوارض مشاهده شده از این داروی گیاهی است. علاوه بر این افرادی که زیاد لاغر هستند و بانوانی که در دوران بارداری و شیردهی خود هستند نباید از هلیله سیاه استفاده کنند.

با تشکر اکرم حکیمی