کورتون

کورتون چیست؟

شاید شما هم نام داروهای کورتیکواستروئید یا کورتون را شنیده باشید. کورتون‌ها یا گلوکوکورتیکوئیدها که گاهی فقط با نام استروئیدها شناخته می‌شوند، کاربردهای متفاوتی دارند. در دورانی از آن‌ها به‌عنوان دارویی معجزه آور یاد می‌شد.این محصول در عطاری موجود است.

 

استفاده در گذشته از کورتون ها

مثلاً در گذشته به گروهی از بیماران مبتلا به درد مفاصل، روزانه کورتیکواستروئید تزریق می‌شد. نتیجه بسیار جالب‌توجه و بهبود در بیماران بسیار چشم‌گیر بود. به‌طوری‌که پزشکان فکر می‌کردند، درمان آرتروز یا همان درد مفاصل را کشف کرده‌اند. اما کم‌کم با گسترش مصرف کورتیکواستروئید مشخص شد که داستان آن‌طورها هم که فکر می‌کردند نیست. عوارض جانبی این دارو کم‌کم، بروز پیدا کرد و به بیماران درباره مشکلات بالقوه آن، هشدار داده می‌شد.

 

کورتون های گیاهی چیست؟

بعضی از گیاهان خواصی شبیه به کورتون دارند بدون اینکه عوارض کورتونها رو داشته باشند .

 

گیاهانی که خواص کورتونی دارند کدامند؟

آناناس، بومادران، جوشانده پوست سیب زمینی، ریشه سیب زمینی، ریشه سنبل الطیب، دانه اسفرزه، میوه سپستان، جوشانده شاه پسند، جوشانده خشک بابونه، علف چای، کاه مکی، زردچوبه، چوب چینی، روئینه، بذر کرفس، زعفران و ریشه گیاه شیرین بیان و کندر و . . .

 

ریشه گیاه شیرین بیان:

ر ریشه ی شیرین بیان خاصیت شبه کورتونی دارد بدون آنکه عوارض کورتون را ایجاد کند. باید توجه داشت که ریشه ی شیرین بیان موجب افزایش فشار خون می شود و افرادی که داری فشار خون هستند باید این گیاه را با احتیاط مصرف کنند.

 

طریقه مصرف ریشه شیرین بیان به چه صورت است؟

یک قاشق مرباخوری پودر ریشه شیرین بیان را در یک فنجان آبجوش دم کنید. بعد از 4 دقیقه این محلول را صاف کنید و سه بار در روز مصرف کنید.

 

زردچوبه:

سرگروه گیاهان کورتون دار زرد چوبه "با طبیعت گرم و خشک" کورکومین رنگدانه زرد رنگ گیاه زرد چوبه است .این ماده آثار ضدالتهابی مستقیم و غیر مستقیم دارد و یکی از قویترین عوامل ضدالتهابی موجود در طبیعت است و مکانیسم های ضدالتهابی بدن را نیز اقزایش می دهد.مکانیسم اثر آن کاملا مشابه گروه داروهای کورتونی ولی کمی ضعیف تر است.

 

آیا بابونه؛ کورتون گیاهیست؟

بابونه یک ضد التهاب قوی است. به همین دلیل به آن کورتون گیاهی گفته می‌شود. ولی عوارض کورتون را ندارد. قوی‌ترین ضد التهاب و کورتون، مؤثر بر روی التهابات گوارشی، پوستی و تمام مخاط نرم و دستگاه تنفسی و مفرح و شادی‌بخش است.

 

از خواص بابونه به چه موردی میتوان اشاره کرد؟

گیاهی است ضد درد ـ ضد التهاب، ضد اسپاسم عضلانی.

برای مشکلات پوستی مثل درمان اگزما، جوش غرور و آکنه، ورم و قرمزی پوست، زخم‌های جلدی، ترمیم سوختگی، بستن منافذ پوست ـ ضدعفونی کردن پوست برای کنترل عفونت‌های پوستی و … از بابونه استفاده می‌شود. 

 

 

طرز تهیه و نحوه مصرف بابونه به چه صورت است؟

مصرف خوراکی: یک قاشق مرباخوری (حدود ۵ گرم) در یک فنجان آب جوش دم کرده (پس از ۳ دقیقه) ۲ تا ۳ بار در روز مصرف کنید.

 

مصرف موضعی : گل‌های بابونه را به مدت ۳ دقیقه در آب بجوشانید و در ظرف در دار بگذارید تا سرد شود و هر هشت ساعت یک بار بر روی ضایعات خود بمالید. مصرف جلدى گیاه بابونه، تأثیر بسزایى در برطرف کردن التهاب‌‌هاى پوستى دارد و ترمیم آسیب‌هاى سطحى پوستی پسوریازیس را تسریع مى ‌کند. 

 

 

 

عوارض بعد از مصرف کورتون ها

بعد از چند روز از مصرف کورتون، قرمزی و پف کردن صورت توجه اطرافیان را جلب می‌کند. در صورت ادامه مصرف دارو، جمع شدن چربی در پشت گردن و بین کتف‌ها باعث به هم خوردن تناسب‌اندام خواهد شد. از عوارض دیگری که به دنبال مصرف طولانی کورتون به وجود می‌آید، رشد موهای زائد روی ران، تنه و صورت که برای خانم‌ها آزاردهنده است.

 

آیا کورتون ها در دیابت و پوکی استخوان تاثیر دارد؟

همچنین استفاده طولانی‌مدت در افراد مستعد می‌تواند باعث بالا رفتن قند خون و دیابت شود. پوکی استخوان نیز از عوارض شناخته‌شده مصرف طولانی‌مدت این داروهاست. از عوارض دیگر باید به افسردگی و فشارخون اشاره شود.

 

از کورتون ها به صورت تزریقی هم میتوان استفاده کرد؟

به دلیل خاصیت ضدالتهابی قوی کورتون‌ها، متأسفانه این داروها مورد استفاده بیش‌ازحد و خارج از قاعده قرار می‌گیرند و عوارض زیادی برجا می‌گذارند، مثلاً در مورد انواع دردهای معمول اسکلتی و عضلانی گاهی از کورتون تزریقی استفاده می‌شود که اثر آن تسکین موقتی درد است و بیمار شروع به استفاده مرتب از این داروها می‌کند و عوارضی که پیش‌تر برشمرده شد، گریبان گیر او می‌شود.

 

 

 

چگونه عوارض کورتون را کاهش دهیم؟

در اینجا به مهم‌ترین راهکارها برای پیشگیری از بروز آن‌ها و عوارض ناشی از مصرف این داروها اشاره می‌شود:

غذاهای غنی از پتاسیم بخورید

کلسیم کافی دریافت کنید

همراه غذا سبزی بخورید

از افزودن نمک به غذا بپرهیزید

از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید

کاهش میزان مصرف آن و قطع دارو باید تحت نظر پزشک انجام شود .

 

معرفی یک نمونه کورتون گیاهی

"شرکت فرآورده طب سنتی ایران" محصولی تولید کرده که میتوانید به عنوان یک کورتون گیاهی از آن استفاده کرد که از ویژگی های خاصی برخوردار است

 

ویژگی ها و خواص این محصول چیست؟

از برخی خواص آن میتوان به ضد التهاب و ورم ، تسکین انواع دردها ، مشکلات مفصلی ، لکه های پوستی ، آلرژی ، مسکن طبیعی ، جایگزین کورتون های شیمیایی و ... اشاره کرد