تغزیه درست بعد از شکستگی استخوان

 

غذایی که می‌خورید تأثیر مهمی در سرعت جوش خوردن شکستگی شما دارد. بدن شما برای ترمیم شکستگی نیاز به کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین، مواد معدنی و آب دارد.

اگر دچار شکستگی شده اید احتمالا بسیار بی تاب و مشتاق هستید که شکستگی شما زودتر جوش بخورد. از عوامل مهم تاثیر گذار در سرعت جوش خوردن استخوان، نوع تغذیه است.

تغذیه بعد شکستگی استخوان و مواد مغذی برای جوش خوردن استخوان

 

استخوان ها اسکلت بدن را تشکیل می دهند و از اندام ها محافظت کرده و عضلات را ثابت نگه می دارند تغییراتی در رژیم غذایی می تواند به التیام استخوان ها پس از شکستگی و بهبود و تقویت سلامت استخوان ها کمک کند.

 

قبل از اینکه دچار شکستگی شوید غذاهای مغذی بخورید تا استخوان هایتان قوی و محکم شود اما بعد از اینکه دچار شکستگی استخوان شدید هم باید تغذیه ای خاص داشته باشید تا به ترمیم شکستگی کمک شده و هرچه سریعتر درمان شود. اگر شکستگی استخوان دارید با این خوراکی های پیشنهادی در بخش از بهداشت و سلامت نمناک که تایید شده از طرف متخصصین است بدن تان را تغذیه و تقویت کنید تا به جوش خوردن و ترمیم استخوان هایتان سرعت بخشید.

لازمه ی ترمیم، تعمیر و بازسازی و جوش خوردن استخوانها

مواد غذایی که بدن برای جوش خوردن استخوان ها و ترمیم شکستگی آن نیاز دارید شامل:

 

کلاژن و فسفر

پروتئین برای ساختار و ماتریکس (فضای بین) استخوان

کلسیم برای استحکام استخوان

منیزیم برای تقویت

ویتامین دی برای کمک به جذب بیشتر کلسیوم

مساله مهم

 

کپسول سورنجان مسیر کوتاه تری رو بهتون پیشنهاد میکنه

سورنجان یکی از گیاهان دارویی در طب سنتی بوده که به دلیل تاثیر فوق العاده آن در بهبود انواع درد، شناخته شده و مشهور می باشد.

از ماده موثره موجود در گیاه سورنجان داروهایی تهیه می شود که برای درمان نقرس استفاده می شود.

بوییدن خود گیاه سورنجان می تواند در بهبود انواع سردرد مفید و موثر باشد. یکی از محصولاتی که از گیاه سورنجان تهیه می شود کپسول سورنجان درد کیور می باشد.

آیا کله پاچه برای جوش خوردن شکستگی استخوان مفید است

کله پاچه به علت بالا بودن میزان کلسترول از مواد غذایی بسیار مضر است. تاثیر این ماده غذایی در زود جوش خوردن شکستگی استخوان اثبات نشده است.

بطور خلاصه چه بخورم و چه نخورم تا استخوان شکسته من زودتر جوش بخورد

یک رژیم غذایی متعادل و متنوع داشته باشید که بیشتر شامل لبنیات، حبوبات و میوه و سبزیجات باشد و از مصرف غذاهای شیرین، پر نمک، روغن جامد، الکل، قهوه و شکلات، گوشت قرمز، نوشابه های گازدار، غذاهای آماده، فراورده های گوشتی آماده و سیگار دوری کنید.

 

با مصرف چه غذاهایی استخوان شکسته شده زودتر جوش میخورد

 

کلسیم : مهمترین ماده ای که بدن شما برای سرعت دادن به جوش خوردن شکستگی استخوان به آن نیاز دارد کلسیم است. کلسیم جزء مهم سازنده استخوان است و 99 درصد کلسیم بدن شما در استخوان های شما است. بدن یک فرد عادی در حالت معمولی به روزی یک گرم یا به عبارت دیگر هزار میلیگرم کلسیم نیاز دارد. ولی الان نیاز بدن شما به کلسیم بیشتر شده و شما به روزی 1500 میلیگرم کلسیم نیاز دارید.

پروتئین : استخوان از یک داربست پروتئینی مانند تار عنکبوت سه بعدی تشکیل شده که بر روی آن مواد معدنی ( مهمترین آنها هیدروکسی آپاتیت است) حاوی کلسیم رسوب کرده است. پس پروتئین ها یکی از مواد مهم تشکیل دهنده استخوان ها هستند و بدن شما برای تسریع در جوش خوردن شکستگی به پروتئین بیشتر نیاز دارد. شما این پروتئین ها را میتوانید از منابع گیاهی مانند غلات و حبوبات تامین کنید. لبنیات و گوشت هم از منابع مهم تامین پروتئین هستند.

در بین منابع حیوانی بهترین آنها لبنیات کم چرب و ماهی است. گوشت مرغ هم مفید است. گوشت قرمز با اینکه پروتئین بالایی دارد ولی به علت عدم تعادلی که در سوخت و ساز کلسیم و فسفر ایجاد میکند برای استخوان خوب نیست و مسلما میتواند جوش خوردن استخوان را به تاخیر بیندازد.

لیزین : لیزین یک نوع اسید آمینه است که نقش مهمی در جذب کلسیم به استخوان دارد. اکثر موادی که پروتئین زیادی دارند لیزین زیادی هم دارند مانند شیر کم چرب، ماهی، سویا، تخم مرغ و لوبیا.  سیب و اسفناج هم سرشار از لیزین هستند.

ویتامین سی : این ویتامین نقش مهمی در ساخت کلاژن دارد و کلاژن هم جزء مهمی از داربست پروتئینی استخوان است پس ویتامین سی برای بهبود شکستگی استخوان ضروری است. ویتامین سی همچنین بهبودی زخم را هم سرعت میدهد. این ویتامین در مرکبات به وفور یافت میشود.

روی : روی ماده بسیار مهمی برای ترمیم بافتی است پس مصرف آن میتواند در ترمیم شکستگی هم موثر باشد. روی در اسفناج و کلم بروکلی به وفور یافت میشود.

ویتامین آ و سی و روی برای پیشگیری از عفونت بعد از عمل لازم هستند.

بورون : این ماده موجب کاهش دفع کلسیم و منیزیم از ادرار شده و موجب میشود تا کلسیم بیشتری در دسترس استخوان قرار گیرد. سیب، آووکادو و گردو بورون زیادی دارند.

مصرف چه موادی برای جوش خوردن شکستگی استخوان مضر است

همانگونه که مصرف صحیح بعضی مواد غذایی میتواند موجب تحریک جوش خوردن شکستگی شود و به این طیق میتوان جوش خوردن استخوان را سریع تر کرد بعضی دیگر ار مواد غذایی، داروها و یا عادات خاص میتوانند موجب تاخیر در این روند شوند. تغذیه مناسب برای شکستگی شامل دوری از این مواد است.

موادی مثل شکر، نمک، الکل، کافئین و گوشت قرمز، روغن جامد، شیر پرچرب، میتواند موجب ضعیف شدن استخوان و کند شدن روند ترمیم شکستگی استخوان شوند.

کافئین موجب افزایش دفع کلسیم از ادرار میشود و برای جوش خوردن استخوان شکسته شده مضر است

شکر موجب ایمبالانس و عدم تعادل میزان فسفر و کلسیم بدن میشود

 نمک میتواند موجب پوکی استخوان شده و جوش خوردن شکستگی را به تعویق بیندازد

گوشت قرمز به علت فسفر بالا موجب برداشت کلسیم از استخوان میشود

نوشابه های گازدار به علت کربنات و فسفر زیاد موجب برداشت کلسیم از استخوان میشوند. بعضی انواع نوشابه های گازدار کافئین هم دارند که تاثیر مخرب آن را بر استخوان بیشتر میکند

شکلات حاوی مقادیر زیادی کافئین و شکر است که هر دو این مواد برای استخوان مضرند

 

تقویت استخوان قبل از شکستگی

 

1.افزایش مصرف کلسیم و ویتامین دی

کلسیم عامل اصلی افزایش استقامت استخوان‌ها از طریق ساخت آن‌ها و کاهش سرعت از بین رفتن استخوان‌ها است. علاوه بر این شما به مقدار کافی از ویتامینD ، ماده مغذی‌ای که مسئول جذب کلسیم است، هم نیاز دارید.

نیاز به کلسیم در افراد مختلف:

مردان و زنان تا 18 سالگی 1300

مردان تا 70 سالگی 1000، زنان تا 50 سالگی 1000

مردان بالای 70 سال 1200، زنان بالای 50 سال 1200

 

2. فقط پیاده روی نه! از تمرینات قدرتی هم بهره‌مند شوید

یک پیاده روی ساده می‌تواند سلامت قلب شما را بهبود ببخشد اما نمی‌تواند به تنهایی باعث تقویت و استحکام استخوان‌ها و عضلات شود.

 

3. تناسب اندام و استحکام استخوان بندی

مطالعات نشان می دهند افرادی که دچار کمبود وزن و یا حتی اضافه وزن هستند، ممکن است از سلامت استخوان‌های خود رنج ببرند.