درد سر( دردی که به سر همه اومده)

 

سردرد یکی از مشکلات شایعی است که برای هر شخصی در طول زندگی رخ داده و می‌دهد. درواقع، اغلب مردم عوارض ناشی از سردرد را بارها و بارها تجربه کرده اند اما تا وقتی سردردشان مزمن نشود، با آن کج‌دار و مریض سر می‌کنند و این درحالی‌است که سردرد، می‌تواند توانایی کار مفید را از انسان بگیرد و...

 

سردرد را همه تجربه کرده ایم، برخی کمتر و برخی بیشتر، برخی به‌ندرت و برخی مداوم. اما دلیل سردرد هر چه که هست باید شناسایی و درمان شود.

 

در چه مواردی سردرد را جدی بگیریم؟

 

سردرد را همه تجربه کرده ایم، برخی کمتر و برخی بیشتر، برخی به‌ندرت و برخی مداوم. اما دلیل سردرد هر چه که هست باید شناسایی و درمان شود.

 

*کم‌خونی، دلیل برخی از سردردها

 

قرایی مقدم ابتدا از کم‌خونی و ارتباط آن با سردرد می‌گوید. به گفته او کم‌خونی یکی از علائم شایع سردرد به ویژه در زنان و نوجوانان است. سردردی که به دلیل کم‌خونی باشد در صورتی که تشخیص داده شود با درمان دارویی بهبود می‌یابد.

 

کم‌خونی فقر‌آهن، با تجویز قرص‌های آهن و فولیک اسید، برطرف خواهد شد.

 

*فشار خون بالاو سردرد

 

این متخصص مغز و اعصاب، افزایش فشار خون را از دیگر دلایل بروز سردرد ذکر و اضافه می‌کند: بالا رفتن فشار‌ خون به ویژه در افراد مسن، می‌تواند سبب بروز سردرد شود.

 

به گفته قرایی مقدم، تغییرات و بالارفتن فشار خون، اگر با بررسی دقیق و به‌موقع تحت درمان قرار گیرد، می‌تواند سبب جلوگیری از سردرد و کاهش عوارض آن،  برای افراد شود.

 

*سایر دلایل سردرد

این متخصص مغز و اعصاب خاطر نشان می‌کند: التهابات سینوس‌ها و مشکلات سر و گردن، کمبود ویتامین دی،  هم می‌تواند در بروز و ایجاد سردرد نقش داشته باشد. به گفته او این نوع از سردردها با مراجعه به‌موقع به پزشک به راحتی قابل درمان است.

مصرف داروهای کدئین‌دار ممنوع

مردم برای سردردهای معمولی، لازم نیست داروهای کدئین‌دار، مصرف کنند.

 

راه های درمان سردرد

مصرف منیزیم یکی از مؤثرترین و کم‌خطرترین درمان های سردرد نسبت به مصرف مسکّن‌هاست. مبتلایان به سردردهای جدی مانند میگرن معمولا کمبود منیزیم دارند. نتایج مطالعات مختلف نشان داده شده است که منیزیم از دفعات حملات میگرنی در آن‌‌دسته از مبتلایانی که کمبود منیزیم دارند، می‌کاهد. همچنین افراد مبتلا به دیابت، مبتلایان بیماری های قلبی، الکلی‌ها و نیز کسانی که جهت تنظیم فشار خون از داروهای مُدِر استفاده می‌کنند، بیش از سایرین در معرض ابتلا به کمبود منیزیم قرار دارند.

 

منیزیم می‌تواند از فوران نوعی سیگنال‌های مغزی موسوم به «افسردگی گسترشیِ قشری» که موجب ایجاد اختلالات دیداری و حسیِ مرتبط با سردرد به‌ویژه سردردهای میگرنی می‌شوند، جلوگیری کند. به‌علاوه، منیزیم می‌تواند جلوی مواد شیمیاییِ انتقال‌دهنده‌ی درد را در مغز بگیرد و افزون بر اینها موجب تقویت عملکرد پلاکت‌ها شود که در بهبود واکنش بدن در مواجهه با جراحات و جلوگیری از خونریزی مؤثرند.

 

مصرف روزانه ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌گرم منیزیم به کاهش دفعات حملات سردرد کمک می‌کند. منیزیم خوراکی و وریدی هردو دسترس‌پذیر، بی‌خطر و مقرون‌به‌صرفه‌اند. مصرف منیزیم حتی در دوران بارداری نیز ممانعتی ندارد (البته مصرف هرگونه مکمل غذایی حتی منیزیم در دوران بارداری باید با مشورت پزشک صورت بگیرد). اسهال شایع‌ترین عارضه‌ی جانبی منیزیم است که آن هم با کاهش دُز مصرفی یا کاهش دفعات مصرف رفع خواهد شد.

 

جهت افزایش منیزیم دریافتی باید در طی روز فیبر بیشتری بخورید. منابع غذایی حاوی منیزیم عبارتند از انواع لوبیا، انواع تخم‌ها و مغزها، غلات کامل و سبزیجاتی مانند بروکلی، کدو خورشتی و سبزیجات برگ‌دار. فرآورده‌های لبنی، گوشت، شکلات و قهوه نیز از منیزیم کافی برخوردارند.

 

در ادامه انواع راه های درمان سردرد تنشی شامل موارد زیر را بررسی می‌کنیم:

 

نوشیدن آب

خواب کافی و تغذیه مناسب

داروهای مسکن

داروهای شل کننده عضلات

سایر روش‌ها

رفتار درمانی طب سوزنی

آب بنوشید

ممکن است کمبود آب بدن داشته باشید و نیاز به افزایش مصرف آب داشته باشید.

 

خواب کافی و تغذیه مناسب داشته باشید

همچنین باید در نظر بگیرید که چقدر می‌خوابید. کمبود خواب می‌تواند منجر به سردردهای تنشی شود و مطمئن شوید که از هیچ وعده غذایی صرف نظر نکرده اید‌، که می‌تواند سردرد ایجاد کند.

 

از داروهای مسکن استفاده کنید

اگر هیچ یک از این استراتژی‌ها جواب نداد، می‌توانید از داروهای مسکن استفاده کنید تا از سردرد تنشی خلاص شوید. با این حال، فقط گاهی اوقات از مسکن می‌توان استفاده کرد. استفاده بیش از حد از داروهای مسکن ممکن است منجر به سردردهای مقاوم شود.

 

داروهای شل کننده عضلات

پزشک متخصص در کنار تجویز مسکن ممکن است داروی شل کننده عضلات را تجویز کنند. این داروها به توقف انقباضات عضلانی کمک می‌کند.

 

سایر روش‌های درمانی

آنها همچنین ممکن است از سایر روش‌های درمانی مانند: ماساژ درمانی، فیزیوتراپی، مدیریت استرس را توصیه کنند.

 

رفتار درمانی

همچنین با کمک رفتار درمانی شناختی که درمانگر به شما کمک می‌کند افکاری را که باعث استرس شما می‌شوند را درک کنید و روش‌هایی را برای تغییر این افکار و کاهش استرس به شما آموزش می‌دهند.

 

طب سوزنی

طب سوزنی نیز روش درمانی است که ممکن است درد در نقاط مختلف را کاهش دهد.

 

سردرد خوشه ای یا کلاستر

سردرد خوشه ای یا کلاستر یکی از دردناک‌ترین انواع سردرد است. این سردرد مجموعه‌ای از سر دردهای نسبتا کوتاه اما بسیار دردناک است. سردرد خوشه ای معمولا شما را در نیمه شب با درد شدید در یک چشم یا در یک طرف سر شما را بیدار می‌کند.

 

حملات مکرر که به عنوان دوره‌های خوشه‌ای شناخته می‌شوند، می‌توانند از هفته‌ها تا ماه‌ها ادامه داشته باشند، معمولا با متوقف شدن سردرد، دوره‌های بهبودی اتفاق می‌افتد. در طول بهبودی ممکن است برای ماه‌ها و یا مدت طولانی‌تری سردرد اتفاق نیوفتد.

 

خوشبختانه سردرد خوشه ای نادر است و تهدید کننده زندگی نیست. درمان می‌تواند حملات سر درد خوشه ای را کوتاه کند. علاوه بر این، داروها می‌توانند تعداد سردردهای خوشه ای را کاهش دهند.

 

موقع سردرد چه کارهایی نباید انجام داد

 

 

خبر مهم با قرص سردرد قوی 

 

درمان سردرد با قرص ریلایف

 

اکثر ما در تحمل دردها بسیار کم تحمل هستیم و به دنبال قوی ترین مسکنها برای بهبود درد خود آن هم با تجویز خودمان می گردیم تا از شر آن درد نجات پیدا کنیم.

یکی از این قرص سردرد خارجی که برای درمان سر درد و دردهای میگرنی مورد استفاده عموم قرار میگیرد قرص سردد پاکستانی ریلایف است

 

شما برای خرید می توانید از سایت عطاری آنلاین محصول مورد نظر را با بهترین کیفیت خریداری نمایید . 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

 

سردرد مزمن در بین مردم شایع است و معمولاً نیازی به مراقبت پزشکی نیست. با این حال، با پزشک خود مشورت کنید اگر شما:

 

 معمولاً یک یا دو بار در هفته سردرد دارید

اغلب روزها سردرد به سراغ شما می‌آید

برای از بین بردن سردرد، به بیش از دوز توصیه شده از داروهای ضد درد نیاز دارید

الگوی سردرد شما تغییر می‌کند یا سردرد شما بدتر می‌شود

سردرد ناگهان و شدید دارید

همراه با تب، گردن خفیف، سردرگمی، تشنج، بینایی، ضعف، بی حسی یا مشکل صحبت کردن دارید

علیرغم درمان با استراحت سردرد، بدتر می‌شود

 

جلوگیری از سردرد مزمن

 

مراقبت از خود ممکن است به کاهش سردرد مزمن کمک کند. اجتناب از عوامل ایجاد سردرد و نگه داشتن خاطره سردرد می‌تواند به شما کمک کند تا علت سردرد مزمن را مشخص کنید تا بتوانید مانع از بروز آن شوید. جزئیات مربوط به هر گونه سردرد را یادداشت کنید، از جمله زمانی که شروع شد، آنچه شما در آن زمان انجام دادید و چه مدت طول سردرد شما طول کشید.

اجتناب از مصرف بیش از حد دارو. مصرف داروهای سردرد، از جمله داروهای بدون نسخه، بیش از دو بار در هفته می‌تواند شدت و فرکانس سردرد شما را افزایش دهد. در مورد چگونگی مصرف و اجتناب از این داروها با دکتر خود مشورت کنید زیرا ممکن است عوارض جانبی جدی وجود داشته باشد.

به اندازه کافی خوابیدن.

تغذیه کافی و استفاده از رژیم غذایی سالم.

به طور منظم ورزش کردن. فعالیت بدنی منظم ایروبیک می‌تواند سلامت جسمی و روانی شما را بهبود بخشیده و استرس را کاهش دهد.

کاهش استرس. استرس یکی از عامل و علت سردرد مزمن است. سعی کنید خود را از شرایط استرس‌زا دور کنید.

کاهش مصرف کافئین. در حالی که برخی داروهای سردرد شامل کافئین می‌شوند، کافئین می‌تواند باعث سردرد شود. اگر مصرف کافئین زیادی دارید و دچار سردرد مزمن هستید، سعی کنید کافئین را از رژیم غذایی خود کاهش دهید یا حذف کنید.

 

سردرد بعد از مشروب

 

سردردهای هیجانی نیز در این دسته قرار میگیرند. افرادی که بیش از حد الکل مصرف می کنند به علت اثرات الکل و کم آبی بدن، دچار سردرد می شوند.

 

درمان سر درد بعد از مشروب با خوردن آب کافی یا در بعضی موارد حاد، دارو مسکن رفع می شود.

 

درمان خانگی و خلاصی از سردرد با رزماری

 

اسید رزماری حاوی خواص ضد التهاب و آرامش بخش است که به درمان سردرد کمک می کند. این چرایی بهترین درمان خانگی برای سردرد ذکر شده است. در اینجا توصیه هایی آورده شده است که می توانید برای مصرف رزماری به دنبال آن بروید.

 

دستورالعمل

 

یک قاشق چایخوری از برگ های رزماری تازه خرد شده و یک قاشق چای خوری مریم گلی خرد شده و یک فنجان آب را حرارت دهید.

وقتی آب در حال جوش است، در آب را بپوشانید.

مخلوط را بخورید، آن را 2 تا 3 بار بنوشید تا سردرد تسکین پیدا کند.

همچنین می توانید 5 - 4 قطره روغن گیاهی را با 5 - 4 قطره روغن رزماری ترکیب کنید.

سپس این ترکیب را روی پیشانی بمالید. این کار ممکن است باعث تسکین سردرد شود.

 

علت سردرد زنان

 

این سردردها خود را با حالت تهوع یا استفراغ نشان می دهد و بویژه قبل و در دوران قاعدگی، بارداری و یائسگی خود را نشان می دهد.

خوردن تنقلات کوچک و به طور مکرر می تواند به حفظ سطح قند خون کمک کند. از آنجا که فاصله افتادن بیش از حد بین وعده های غذایی باعث تشدید این سردردها می شود، وعده های غذایی مکرر می تواند راه مفیدی برای اجتناب از سردردهای هورمونی باشد ضمن این که می توان میان وعده های کوچکی را نیز برای قبل از خواب شبانه انتخاب کرد. خوردن صبحانه نیز نباید فراموش شود.

 

نوشیدن حداقل چهار تا پنج لیوان آب در روز به دفع مواد سمی کمک کرده و باعث می شود، شدت سردردهای هورمونی کاهش پیدا کند.

 

بهره مندی از رژیم غذایی متعادل و پرهیز از مصرف فست فودها، مواد غذایی فراوری شده و موادی که در آنها از رنگ ها و افزودنی ها استفاده شده است به کاهش ابتلا به این سردردها موثر است.