مخوف ترین بیماری:صرع

بیماری صرع نوعی بیماری مزمن و چهارمین بیماری شایع در جهان است که در طبقه‌بندی بیماری‌های مغز و اعصاب قرار می‌گیرد. در ایران مبتلایان به صرع حدود یک درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهند.

بیشتر مبتلایان به این بیماری، سن پایین (به خصوص سال اول زندگی) دارند یا در سنین سالمندی خود به‌‌ سر می‌برند.

متأسفانه به‌ دلیل نداشتن آگاهی کافی نسبت به بیماری صرع، مبتلایان هزینه‌های اجتماعی، روانی، خانوادگی و فردی زیادی را متحمل می‌شوند.

در این مطلب قصد داریم تا درباره بیماری صرع، علائم و روش‌های درمان آن صحبت کنیم:

صرع چگونه ایجاد می‌شود؟

 

پیش از آن‌که درباره علل بروز صرع صحبت کنیم، باید بدانیم که صرع و تشنج دو مفهوم متفاوت هستند.

تشنج یعنی همان حمله‌ای که به فرد دست می‌دهد و صرع نام کلی بیماری است که تشنج می‌تواند یکی از علائم یا گاهی تنها علامت آن باشد. باید بدانیم هر کسی دچار تشنج می‌شود لزوماً صرع ندارد و اگر فرد یک یا دو بار تشنج کرده است بهتر است برای تشخیص درست بیماری، به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند.

جالب است بدانیم که سیستم مغز و اعصاب از سلول‌های عصبی تشکیل شده است. این سلول‌ها دارای ارتباطات بسیار قوی با یکدیگر هستند که باعث انتقال پیام‌های عصبی از تمامی نقاط بدن به مغز و بردن پاسخ‌های مناسب از مغز به تمامی نقاط بدن می‌شوند.

تمامی این فرآیندها، با کمک انتقال‌دهنده‌های عصبی و الکترولیت‌های بدن مانند سدیم و کلسیم صورت می‌گیرد. در‌واقع، این فرایندها نوعی فعالیت الکتریکی ایجاد می‌کنند. زمانی‌ که فعالیت الکتریکی مغز بیش از اندازه می‌شود، تشنج رخ می‌دهد.

علائم بیماری صرع:

از آنجا که صرع ناشی از فعالیت غیر طبیعی در مغز است، تشنج می‌تواند بر هر فرایند مختصات مغز شما تأثیر بگذارد. نشانه ها و علائم صرع و تشنج ممکن است شامل موارد زیر باشند:

سردرگمی موقت

خیره شدن به یک نقطه

حرکات غیر قابل کنترل حرکات دست و پا

از دست دادن هوشیاری یا آگاهی

علائم روانی مانند ترس، اضطراب

علائم بیماری صرع بسته به نوع و محل تشنج متفاوت است. با توجه به محل تشنج در مغز و وظیفه آن قسمت مغز، اثرات و علائم صرع متفاوت هست.

 

  و درمان صرع با روغن CBD

روغن کانابیدیول از کانابینوئیدهای طبیعی است که از گیاه شاهدانه گرفته می شود و خواص بی نظیری برای درمان دردهای عصبی و سلامت پوست و مو دارد وراه کار مناسبی برای ببیماری صرع میباشد.

درمان‌های صرع از دیدگاه طب سنتی:

بیماری صرع یکی از جدی‌ترین اختلالات عصبی است که اغلب اوقات به دلیل مزمن‌بودن نیاز به درمان طولانی مدت دارد. در حال حاضر علی‌رغم فراوانی انواع داروهای ضد صرع، عوارض ناشی از این داروها و محدودیت مصرف آن‌ها باعث عدم دستیابی به اثر درمانی مطلوب می‌شود. با توجه به افزایش تمایل بیماران به طب سنتی و مکمل، استفاده از درمان‌های رایج صرع در متون طب سنتی ایران که سابقه چند هزار ساله دارد، می‌تواند راه‌کار مناسبی در پیش روی این بیماران قرار دهد. در این مقاله به بررسی درمان‌های متنوع طب سنتی و طب نوین پرداخته می‌شود تا با تلفیقی از این دو روش، راه‌کار مناسبی در پیش روی بیماران قرار داده شود.

نقش تغذیه در کنترل حملات صرع:

اگرچه ر‍ژیم غذایی ارتباط مستقیمی با درمان بیماری صرع ندارد، اما با این حال ضروری است که افراد مبتلا به صرع از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع استفاده نمایند، به خاطر این که سبک زندگی سالم و عادات غذایی مناسب می‌توانند در کاهش حملات صرع مؤثر باشند. در واقع مطالعات علمی ثابت کرده‌اند که دریافت نامنظم غذا در طول شبانه روز با افزایش تعداد حملات صرع در ارتباط می‌باشد.

در یک توضیح ساده می‌توان عنوان نمود که بالا و پایین رفتن ناگهانی  قند خون در بروز حملات صرع در ارتباط می‌باشد. در این زمینه باید توجه نمود که مصرف زیاد قندهای ساده و مصنوعی مانند آسپارتام، قهوه غلیظ و نوشیدنی‌های الکلی با بروز حملات صرع در ارتباط می‌باشند.

 

 حمله صرع نشانه چه چیزهایی می‌تواند باشد؟

حمله صرع در باور همه ما به این شکل است که فردی که دچار این حمله می شود هوشیاری خود را از دست داده، به زمین می افتد، دهانش کف میکند، و نمیتواند کنترلی روی پرش دست و پاهای خود داشته باشد. اما حمله صرع انواع دیگری نیز دارد که میتواند شامل چند ثانیه فراموشی و یا تشنج هایی با مدت زمان بیشتر شود.

زمانی که سلول های عصبی مغز تعداد زیادی پالس الکتریکی را با هم ارسال می کنند در اصطلاح فرد دچار حمله صرع میشود. این وضعیت منجر به برهم خوردن فعالیت مغز به طور موقتی میشود که در نتیجه فرد کنترل ماهیچه های خود را به صورت موقت از دست میدهد.

سکته، تومور مغزی، التهاب مغز، مننژیت، وجود یک انگل مثل کرم کدو، تب بالا، اعتیاد به الکل یا مواد مخدرو بیماری آلزایمررا میتوان از عواملی برشمرد که میتوانند موجب حمله صرع شوند.

 

برای درمان بیماری صرع باید به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای تشخیص و درمان بیماری صرع باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

 

چه زمانی در صورت بروز صرع بایستی به نورولوژیست مراجعه کنیم؟

 

 

بعد از حمله، طبق گفته افرادی که در کنار شما بوده اند هوشیاری خود را از دست داده بودید، به مدت چند دقیقه رفتار شما حالت طبیعی نداشته و یا تشنج داشتید.

در زمان حمله دچار گمگشتگی و حالت گیجی میشوید.

حمله صرع موجب میشود نتوانید ادرار و مدفوع خود را کنترل کنید.

کمک به فرد گرفتار حمله صرع

بیشتر حملات صرع کمتر از سه دقیقه طول می کشند، اما همین زمان اندک هم برای کسی که دچار حمله شده بسیار طولانی به نظر میرسد. اگر فردی در کنار شما دچار حمله صرع شد هرگز دست پاچه نشوید.

 

توجه داشته باشید که فرد دچار حمله معمولاً غش کرده و روی زمین میافتد. اگر قبل از افتادن فرد، متوجه این حالت شدید، او را به آرامی روی فرش، تشک، مبل یا یک جای نرم دراز کنید. طراف بیمار را از صندلی، میز یا هر جسم دیگری خالی کنید. زیر سر بیمارحوله، بالش، یا دست هایتان را قراردهید تا در اثر تشنج، سرش دچار آسیب نشود. برای سهولت در تنفس بیمار، سر او را به عقب بخوابانید تا گردنش به حالت کشیده در آید. برخلاف باور عامه، نیازی نیست دستمال یا وسیله ای بین دندان های بیمار قراردهید.

 

گرفتگی ماهیچه های آرواره بیماری که دچار تشنج میشود موجب میشود او دندان هایش را به هم فشاردهد و تلاش شما برای باز کردن دندان های بیمار ممکن است موجب شود که انگشت شما را گاز بگیرد. از طرف دیگر هم گاهی قرار دادن یک وسیله سفت بین دندان های بیمار میتواند موجب شکسته شدن دندان های بیمار شود.

 

منقبض شدن ماهیچه های آرواره و فشردن دندان ها شاید کمی روی زبان بیمار فشار وارد کند که در نتیجه میتواند موجب خونریزی شود اما نترسید، توجه داشته باشید که محل این خونریزی به مرور خوب میشود اما شکستگی دندان بیمار تا همیشه با او خواند ماند.

 

زمانی که حمله بیمار تمام شد او را به سمت چپ بخوابانید تا ترشحات دهانش به به درون شش ها نریزد.