عرق رازک

 

رازک چیست؟

رازک گیاهی علفی، چندساله، بالا رونده از راسته گل سرخ، تیره شاهدانگان با ریشه‌ای عمیق و منشعب است. این گیاه دو پایه (نر و ماده) بوده، اعضای آن پوشیده از تارهای خشن است و رنگ آن از سبز کم رنگ تا سبز تیره متغیر است. گلهای رازک دارای بوی معطر و مطبوع با طعم تلخ است.

 

موجود در عطاری های تهران

 

این گیاه بیشتر در چه مناطقی رشد میکند؟

 این گیاه بیشتر در نواحی شمال ایران از جمله گرگان، چالوس، تنکابن، رشت، لاهیجان و آستارا می‌روید و از آن در تهیه و ساخت آبجو و صنعت دلستر و نوشیدنی استفاده میشود.

 

رازک چه خواصی دارد؟

رازک دارای خاصیت آرام بخش بوده، کمک به رفع بدخوابی، برطرف نمودن استرس و خاصیت مسکن از مهمترین خواص رازک است. این گیاه دارای موادی است کهفعالیت‌های بدن و دمای بدن را کاهش می‌دهد و ماده کتامین را در بدن افزایش داده، که تمام این عوامل باعث خواب‌آلودگی می‌شود و اثرات آرام‌بخش دارد.

 

آیا زیاده روی در مصرف آن ضرر دارد؟

از مضرات زیاده ‌روی در مصرف رازک و فراورده‌های تهیه شده از آن، عارضه بلوغ زودرس در دختران، تأخیر بلوغ جنسی در پسران، ناتوانی‌های جنسی برای مردان، افزایش توهمات جنسی در زنان و عارضه چاقی در هر دو گروه زن و مرد است.

 

عرق رازک چیست؟

اگر تا به حال طعم تلخ ماء الشعیر را تجربه کرده باشید، خواهید دانست که این طعم تلخ در واقع دلیل مهمی است جهت استفاده از گیاه رازک در تولید ماءالشعیر. عصاره گیاه رازک علاوه بر ماء الشعیر در سایر نوشیدنی ها و غذاها مورد استفاده دارد.

 

دلیل تلخی عرق های رازک چیست؟

تلخی گیاه رازک راه مهمی در دریافت مواد تشکیل دهنده ان است. مواد تلخ معمول در گیاهان شامل آسیل فلور و گلوسید می باشد که در گیاه رازک وجود دارد. حال آنکه واضح و مبرهن است عرق گیاه رازک به عنوان اسانس طبیعی دارای تمامی خواص این گیاه است.

از جمله موارد استفاده از عرق رازک به صور زیر است :

دم کرده گیاه رازک که طعمی تلخ دارد به عنوان تقویت کننده معده ، اشتها آور و همچنین تنظیم کننده ترشحات معده مورد استفاده قرار می گیرد . خواص ضد میکروبی این نوشیدنی بی نظیر موجب پاکسازی دستگاه گوارش می شود . درمان زخم معده و التهاب مثانه هم از دیگر فوایدی ست که برای دم کرده رازک بر می شمارند.

 

عرق رازک برای چی خوبه

نوشیدن عرق گیاهی رازک آرامش در پی دارد و مشاهده آرام بخشی بالا در افرادی که مصرف کننده عرق رازک هستند موجب شده تا این گیاه را به عنوان عرق مسکن بشناسیم. درمان مشکلات عصبی و درد هایی که ریشه های عصبی دارند به کمک عرق گیاهی رازک قابل انجام است.