سیر تا پیاز عنصل

 

پیاز عنصل گیاهی ا‌ست گلدار با طبع گرم و خشک که فواید زیادی برای سلامت انسان دارد. این گیاه با نام‌های پیاز عنصل، پیاز موش، پیاز ساقه‌ای، پیاز دشتی و نوار قرمزی معروف است. خواستگاه این گیاه شمال آفریقا، جنوب اروپا، غرب آسیا و سواحل مدیترانه می‌باشد. برای شناخت خاصیت دارویی این گیاه پرفایده در ادامه با عطاری آنلاین همراه شوید.

خاصیت درمانی پیاز عنصل چیست؟

پیاز عنصل برای درمان سر دردهای مزمن، صرع، سرگیجه، فلج و فراموشی موثر است. بینایی انسان را تقویت و سرفه‌های کهنه، آسم و تنگی نفس را درمان می‌کند. همچنین معده را تقویت و هضم و دفع را سریع‌تر میکند. برای درمان درد طحال، یرقان، ریزش‌مو، بوی بد دهان و لکه‌های قهوه‌ای رنگ پوست نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خاصیت دارویی پیاز دشتی چیست؟

در لایه‌های داخلی این گیاه ترکیبانی وجود دارد که باعث ایجاد غده‌هایی در گیاه می‌شوند. این غده‌ها در ساخت داروهای ریوی بکار گرفته می‌شوند. پیاز عنصل برای مبتلایان به اسم، برونشیت مزمن و افراد دچار سرفه بسیار مفید است.

آیا پیاز عنصل برای قلب مفید است؟

گلیکوزیدهای موجود در پیاز عنصل موجب تحریک قلب شده و ضربان قلب را تقویت می‌کند. همچنین این گیاه پرخاصیت در برطرف کردن نارسایی‌های قلبی موثر است.

تاثیر پیاز عنصل برمعده چگونه است؟

یکی دیگر از تاثیرات پیاز عنصل بر بدن انسان تقویت معده است. این گیاه عملکرد معده را بهتر کرده و سوء‌ هاضمه را درمان می‌کند. درضمن این پیاز برای دردهای معده مسکن است، دستگاه گوارش را تقویت و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

آیا پیاز عنصل دردهای نقرس را از بین می‌برد؟

بالا رفتن بیش از حد اسیداوریک در خون موجب نقرس می‌شود. وقتی اسیداوریک بالا می‌رود، رسوباتی در قسمت‌های مفصلی اندام‌ها بوجود می‌آید. این رسوبات باعث ایجاد التهاب، ورم و دردهای شدید در مفاصل می‌شوند. در طب سنتی برای درمان این دردها از پیاز عنصل کمک می‌گیرند.

پیاز عنصل چگونه آسم و سرفه را درمان میکند؟

این گیاه یک خلط آور طبیعی است که به دلیل افزایش دفع خلط ماده‌ای موثر در درمان سرفه‌های کهنه و تر محسوب می‌شود.

ترکیب پیاز عنصل و عسل طبیعی تاثیر بالایی در از بین بردن آسم دارد.

نحوه‌ی ترکیب عسل و پیاز عنصل:

مقداری پیاز عنصل خورد شده را با دو برابر عسل طبیعی مخلوط کرده و آن را طبخ کنید این دارو در چند نوبت میل شود. این ترکیب به جز یک نوع آسم بقیه‌ی آسم ها را از بین می‌برد.

آیا پیاز عنصل رطوبت بدن را کاهش می‌دهد؟

یکی از کاربردی ترین داروهایی که در طب سنتی از پیاز عنصل ساخته می‌شود سکنجبین عنصلی یا شربت صدری است.

این شربت که تنگی نفس را درمان می‌کند و رطوبت بیش از حد بدن را از بین می‌برد از ترکیب پیاز عنصل با سرکه و عسل بدست می‌آید.

آیا پیاز عنصل سرمازدگی را برطرف میکند؟

یکی از درمان‌های طب سنتی برای سرمازدگی انگشتان استفاده از پیاز عنصل است. برای این درمان گیاه را بصورت حلقه‌های نازک خورد کنید و در روغن زیتون بجوشانید. پس از خشک شدن پیاز را روی نواحی سرمازده بمالید تا سرمازدگی را برطرف کند.

 

آیا پیاز عنصل ریزش‌مو را درمان می‌کند؟

در طب سنتی روش‌های زیادی وجود دارد که از ریزش‌مو جلوگیری می‌کند و با تقویت پیاز مو باعث تقویت و رویش مو می‌شود. یکی از این روش‌‍‌‌‌‌ها استفاده از پیاز عنصل است.

به دلیل بالا بودن میزان گوگرد موجود در این گیاه استفاده از آن ریشه‌ی مو را تقویت کرده و از ریزش آن جلوگیری می‌کند همچنین به روند رویش مجدد مو سرعت می‌دهد.

پیاز عنصل در درمان ریزش مو مخصوصا ریزش موی سکه‌ای بسیار موثر است.

آیا پیاز عنصل برای پر پشت شدن ابرو هم موثر است؟

برای داشتن ابرویی زیبا و پرپشت می‌توانید از روغن پیاز عنصل بهره ببرید. پیاز عنصل را یک سال در روغن کنجد و زیتون می‌خوابانند، روغنی که بدست می‌آید درمان کم پشتی ابرو است. همپنین این روغن به رویش مجدد مو  نیز کمک می‌کند.

آیا پیاز عنصل موجودات سمی و موزی را دفع می‌کند؟

 همان طور که در ابتدا گفتیم، نام دیگر پیاز عنصل پیاز موش است. شاید این نام‌گذاری بخاطر این است که موش، مار و حتی حشراتی مثل مگس و پشه از این گیاه فراری هستند و هرجا که پیاز عنصل باشد خبری از این موجودات نیست.

چگونه با پیاز عنصل حشرات و حیوانات موزی را دفع کنیم ؟

برای دور کردن حیوانات موزی و سمی و حشرات مزاحم از محل زندگی‌تان، کافیست مقداری از پیاز عنصل را کوبیده و در جاهایی که این حیوانات زیاد هستند بریزید. بوی پیاز باعث دور شدن این موجودات می‌شود.

 

توصیه‌ی مهم :

طبیعت پیاز عنصل بسیار گرم بوده و با برخورد با پوست انسان خارش و سوزش شدیدی ایجاد می‌کند. از این رو حتما هنگام تماس با این گیاه، از دستکش مناسب استفاده کنید.

 

 

موارد احتیات :

- پیاز عنصل قرمز سمی بوده و به هیچ عنوان نباید مصرف شود.

- بالا بردن خودسر دوز پیاز عنصل سفید نیز خطرناک است و ایجاد مسمومیت می‌کند.

- مصرف این گیاه برای مادران باردار توصیه نمی‌شود، چون ممکن است خاصیت سقط جنین داشته باشد.

- به دلیل تداخل با برخی داروهای شیمیایی هنگام مصرف دارو با مشورت پزشک از این گیاه درمانگر استفاده کنید.