آویشن کوهی 


گیاه آویشن کوهی یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی است. مصریان و یونانیان باستان برای درمان بیماری   در آن دوره از این گیاه به صورت دمنوش استفاده می کردند که در ادامه به خواص معجزه کننده این گیاه دارویی می پردازیم:

 

_آویشن کوهی چیست؟

نام دیگر این گیاه ، به زبان ترکی ککلیک اوتی است. گیاهی ست که ساختار بوته ای  و دو نوع ساقه دارد: ساقه چوبی و ساقه علفی.

 روی برگ های این گیاه کرک های سفید مانند  شبنم روی گل نشسته اند. رنگ این گیاه خاکستری  نزدیک به سبز لجنی است و شکل آن بیضی است.

 

_رنگ گل های این گیاه چه رنگی است؟و درچه ماهی از سال به اتمام می رسد؟

رنگ گل های آویشن کوهی به رنگ سفید و نزدیک به رنگ بنفش و سرخابی است. که درماه اول و دوم فصل تابستان یعنی ماه تیر یا مرداد به اتمام می رسند.

 

_آویشن کوهی درچه مناطقی رشد خوبی دارد؟

این گیاه به طور طبیعی در مزرعه و مناطق نیمه خشک یا گرم در دماهای بسیار بالا و مکان های که تابش نور خورشید زیاد است، بهتر رشد می کند.

 

_از آویشن کوهی در چه شرایطی نگهداری می کنند؟

از دستگاه خشک کن که به طور مصنوعی کار می کند. این دستگاه لامپ های مخصوص برای خشک کردن گیاهان دارد که این ویژگی باعث بالا رفتن کیفیت محصول می شود.

 

_در کدام قسمت از  نقشه ی جغرافیایی از این گیاه مفید استفاده می کنند؟

در قسمت های غرب و شمال غرب کشور که آب و هوای مناسبی برای رشد گیاه دارند،استفاده می شود.

 

_از آویشن به چه عنوانی در صنعت غذایی استفاده می شود؟

به عنوان چاشنی ،طعم دهنده غذا استفاده می شود. که در این صنعت به عنوان ترکیبی که به غذا طعم و بوی لذیذ می دهد و در مواد غذایی منجمد و ژلاتین ها نیز استفاده می شود.

 

_طبع گیاه ککلیک اونی چیست؟

طبع آویشن یا ککلیک اوتی گرم و خشک است. هنگام خوردن موادی که طبع سرد دارند، مانند : دوغ و ماست_ قارچ‌ و نخود فرنگی_ماهی و گوشت و....

بهتر است یک مقدار از این گیاه بریزیم داخل این مواد تا طبع سرد این مواد غذایی را بگیرد.

 

🔵خواص باور نکردنی آویشن کوهی:

درمان افسردگی:

درگیاه آویشن ماده ای به نام  کارواکرول است که این ماده حال خوب تزریق می کند و از مبتلا شدن به افسردگی جلوگیری می کند. و برای تقویت حافظه هم مفید است.

 

بیماری عضلانی (سیاتیک،نقرس):

این گیاه برای درمان بیماری هایی همچون سیاتیک ، نقرس یک داروی مفید و کاربردی است.بهتر است برای درمان  این بیماری ،دمنوش آویشن گیاهی را بنوشید.

 

بهبود ضعف و بی حالی:

آویشن کوهی سرشار از ویتامین آهن است . که بخاطر داشتن این ویژگی درمان مناسبی برای ضعف و بی حالی است و افرادی که کم خونی شدید دارند این داروی گیاهی بسیار مفید است.

 

تقویت سیستم گوارش بدن:

این گیاه برای افرادی که طبع سرد دارند مفید است. آویشن کوهی حرارت بدن را افزایش می دهد و بادی که در معده و روده است را خارج می کند. و گوارش بدن را بهبود می بخشد.

 

درمان سرطان:

کارواکرول موجود در آویشن کوهی برای درمان سرطان روده بزرگ و سرطان پستان نقش بسیار شایانی دارد.

 

 

_استفاده دراز مدت از این  گیاه چه عوارضی به دنبال دارد؟

در مطالب قبلی آموختیم  آویشن بخاطر طبع گرمی که دارد برای افراد سرد مزاج خوب است ولی زیاده روی از آن باعث ایجاد سنگ کلیه و آسیب به صفرا و قلب می شود.

 

🔈معایب آویشن کوهی:

حساسیت و آلرژی

بیماری های پوستی

احتمال سقط جنین

♦️آسیب به غده تیروئید

 

📣درمان جوش و آکنه:

آویشن به دلیل  داشتن تیمول دارای خاصیت ضد باکتری است که این ویژگی به آویشن  این امکان را می دهد تا آکنه و جوش های صورت و بدن را درمان کند.

 

_آیا روغن آویشن در رشد مو تاثیر دارد؟

بهتر است روغن آویشن و روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و قبل از حمام به مدت یک یا دو ساعت  بر روی پوست سر بمالید که به مرور زمان تاثیر شگفت انگیز این روغن را مشاهده می کنید.

 

_آیا آویشن کوهی فقط مختص کشور ایران است؟

خیر، آویشن از نوع شیرازی در کشور افغانستان و پاکستان هم رشد می کند و به فروش می رسد.این گیاه خاصیت دارویی و خوراکی نیز دارد .

 

_برای درمان بوی بدن دهان بهتر است از آویشن چگونه مصرف شود؟

یک لیوان آب را بجوشانید و یک قاشق آویشن به آب جوش اضافه کرده و به مدت ۱ یا ۲ دقیقه غرغره کنید .بهتر است قبل از مصرف آن را از صافی عبور دهید.