موضوع:جنیتامین  

                                      

                                       مقدمه:کپسول جنیتامین و قارچ گانودرما برای سلامتی

 

 

                           

*_جنتامین چیست و چه کاربردی دارد؟

کپسول جنیتامین را حتما بارها و بارها در سایت ها و شبکه های اجتمتعی شنیده اید،این کپسول معمولا با تجویز پزشک عمومی یا طب سنتی برای مصرف مکمل استفاده می شود.مکمل به معنی این که هیچ وقت جایگزین غذا نیست.

*_مواد تشکیل دهنده ی پایه جنیتامین از چیست؟

 

                                                                                     مواد تشکیل دهنده ی جنیتامین از جینسینگ و قارچ گانودرما هست.                               

 

*_جینسینگ چیست و چه نوع گیاهی است؟

جینسینگ گیاهی است با طبع گرم و خشک (صفرا ساز) که به حاطر پایه ی گرمی شدیدش گیاه نیروساز یدن و قوت نیروی جنسی معروف است.،این نوع گیاه را معمولا پزشکان طب سنتی به همراه چندنوع گیاه دیگر آسیاب می کنند و آن را به کسانی که سوداوی و بلغمی هستند،برای قوت نیروی بدن و جسم تجویز می کنند،چون سوداوی ها و بلغمی ها معمولا نیروی جنسی ضعیفی دارند.

 

نکته :قسمت مورد استفاده در جینسینگ ریشه گیاه می باشد.

 

*_موارد مصرف این گیاه چیست؟

اثری قوی و علاج  تمام بیماری ها، تب بر،کم کردن خستگی های جسمی و روحی، جلوگیری از لرزش های زمان پیری، قوت سیستم عصبی، از بین بردن روماتیسم، تقویت کننده ی قوای جنسی خانم ها ومردان، داروی کمک کننده در زمان نقاهت،کم کردن استرس، بهتر شدن خلق وخو کارکرد های شناختی خود، افزایش کارایی جسمی بدن ، متعادل کننده ی سیستم ایمنی، افزایش بهبود عملکرد قلب  وعروق، درمان دیابت، درمان سرطان،محفاظت از آسیبهای کبدی و کبد چرب است.

 

*_عوارض مصرف جینسینگ چیست؟

بیشتر عوارض این گیاه به مصرف کردن طولانی مدت منجر می شود:

کم شدن خواب، سردرد گرقتن، لرزش بدن، فشارات عصبی، حالت سرخوشی وبیخود از خود شدن، ، بروزاسهال، تحریک پذیری و عصبانیت زیاد،افزایش فشار خون، اضطراب، زیاد شدن ضربان قلب، سرگیجه گرفتن، خونریزی در خانم های دچار یاسگی، درد در سینه، سرگیجگی شدن، خارش در بدن، تغییرات خلق و خو، کاهش اشتها در صفراوی ها ، ، مشکلات معده و روده.

 

*_جینسینگ در کجاها یافت میشود؟

جینسینگ در کوهستان های چین و منچوری  هست و از داروهای شفابخش منحصر به چینی است که امروزه در تمام داروخانه های چین و اغلب در اروپا و آمریکا وجود دارد.

 

انواع جینسینگ (jingseng) :

  •  جینسینگ کره ای یا چینی به نام (Pnax ginseng) :

  • در برخی مناطق کوهستانی هند و چین کاشته شده و از نظر ریشه غده آن استفاده می شود.

  • در چین و ژاپن از جوشانده یا دم کرده  آن که در دردنش غدۀ زیرزمینی خشک هست و از آن برای نرم کردن سینه و مقوی کردن معده و تب بر استفاده می کنند.

  • در هندوچین  از جوشانده ساقه ضخیم جینسینگ زیرزمینی برای تقویت کردن  در زمان نقاهت بیماران و زنان پس ازتحمل وضع حمل استفاده می شود

  • جینسینگ به عنوان نوشدارو دراین مناطق برای انواع  گوناگون بیماری ها توسط پزشک تجویز شده و مختص به بیماری خاصی نیست.

  • جینسینگ چینی یا کره ای یکی از کم یاب ترین و گرانترین نوع جینسینگ می باشد.

  • جینسینگ یک تونیک تجدید کننده انرژی است و  وجود ترکیبات استروئیدی شبیه هورمون های جنسی انسان را در آن دانشمندان دیده اند.

  • جینسینگ باعث تقویت سیستم ایمنی وکمتر شدن خستگی هم می گردد.

  • نحوه مصرف آن به شکلجوشانده و تنتورهست که در جوشانده از آن به شکل تونیک عمومی ۳ تا ۱۰ گرمی  آن را در ۵۰۰ میلی لیتر آب ریخته و می جوشانیم و در حالت تنتور ای نوع گیاه  در درمان اسهال ناشی از ضعف دستگاه گوارش نقش دارد و همچنین در درمان آسم و سرفه مزمن نیز کاربرد دارد.

  • در دوران بارداری یا در صورت بالا بودن فشارخون از مصرف مقدار زیاد یا به مدت طولانی باید پرهیز کرد.

  • همچنین از مصرف سایر محرک ها همراه جینسینگ مانند چای ، قهوه و نوشابه های کولادارباید خودداری کرد.

  • پاناکس نوتو جینسینگ  یا (Panax noto ginsing) :

  • این گیاه  دارای ساقه زیرزمینی ضخیم هست و  از آن برای تقویت و جلوگیری از خونریزی ، بندآوردن خونریزی خارجی  و یا داخلی جایی از بدن ، تف کردن با اخلاط خونی از گلو ، خونریزی از بینی ها ، عادات ماهیانه  خانم ها و جلوگیری بیش از اندازه متعارف و وجود خون در ادرار و مدفوع کاربردی هست.. جمعی از دانشمندان خواص این نوع  را شبیه به  خواص گیاه .Cynura pinnatifida Dc می دانند.

  • استوارت  اعتقاد دارد که  جینسینگ برای جوش دادن زخمهای پوست بسیار مؤثر است.

  • دانشمند دیگری هست به نام چیو  که اصولاً این دو گیاه را تحت یک نام چینی آگفته است و  اما به هر حال در عین حال که مثل هم اند، دو گیاه مختلف هستند و تاثیرگذارترین آنها جنسه می باشد که نوشدارو یی به معنای واقعی است و در موقع خرید باید دقت نمود که ریشه گیاه سالم و اصل خریداری شود.

  • این نوع جینسینگ که جینسینگ کاذب هم  می گویند ، ضد درد هست و  از آن برای قطع خونریزی ( داخلی و خارجی ) استفاده می کنند.

  • همچنین باز این نوع مدل به عموان داروهای مربوط به بیماری های عروقی و قلبی و آنژین صدری تزریق می گردد.

  • در دوران جنگ ویتنام سربازان ویت کنگ از این مدا از گیاه جینسینگ به عنوان افزایش سرعت بهبودی زخم های ناشی از اصابت کردن گلوله استفاده می کردند.

  • قسمت مورد استفاده این گیاه ریشه آن است که بصورت پودرهم هست و در کپسول ها و یا قرص های ۲-۱ گرمی به عنوان درمان زخم و خونریزی ها و یا درد به استفاده می شود و برای جلوگیری از درد ناشی از زخم معده آن را با پوست درخت نارون  باید مخلوط کنند..

  • در دوران بارداری از پاناکس نوتو جینسینگ نباید استفاده شود ، زیرا ممکن است روی بچه اثرات بد و مخربی به همراه  داشته باشد.

  • پاناکس کینکفولیوس یا (Panax quinquefolius) :

  • عده ای با  استفاده مدارک علمی نیز این گونه  می گویند که اصولاً بومی آمریکای شمالی هست و قبل ها از آنجا به چین صادر شده و می کاشتند،   که امروزه  تقریباً در بازار معروفیتی نخواهد داشت.

  • این جینسینگ آمریکایی هم یک تونیک بوده که در کشور چین به عنوان تب و خستگی ناشی از بیماری های مزمن لاغر کننده ، مثل:سل استفاده می شده و  در درمان سرفه های ناشی از ضعف ریه هم به کار می رود.

  • قسمت مورد استفاده این گیاه باز هم  ریشه اش است،این ریشه  که به دو صورت تنتور و پودر است که در تنتور به عنوان تونیک با همراه گیاهانی دیگر شامل زنجبیل شامی و پوست درخت توت برای سرفه مزمن و ضعف ریه استفاده می شود.

  • پودر ریشه پاناکس کینکفولیوس  که در کمبود انرژی به صورت قرص یا کپسول در دوزهای ۲-۱ گرمی تجویز می شود.

  • جینسینگ سیبری یا (Eleutherococcus Senticosus) :

  • بخش مورد استفاده این گیاه ریشه اش سات (مثل بقیه  جینسینگ ها) و بعنوان داروی ضد اسپاسم و ضد روماتوئید استفاده می کنند و توان و قدرت  انسان را در برابر استرس قوی  میکند و هیجان زایی آن کمتر از جینسینگ چینی و کره ای برای فرد هست و کسانی که اگر می خواهند به دنبال تحریک کننده قوی تری باشند ،روش مصرف آن به صورت تنتور یا کپسول حاوی ۵۰۰ میلی گرم پودر ریشه باید ، البته بصورت قرص های دارویی هم  هست.

 

*_قارچ گانودرما و نوع های مختلف آن چگونه هست؟

قارچ گانودرما گونه ای از قارچ های موجود هست،که برای سلامتی از اهمیت ویژه ای برخوردار هست،این قارچ معمولا نوع های مختلفی ارد،لبته ناگفته نماند،که همه ی گونه های این نوع قارچ مصرفی و با ارزش نیستند؛بلکه نوع های سمی هم در میان آن ها یافت می شود و غیر قابل مصرف هستند.

 

*_با ارزش ترین قارچ گانودرما کدام نوع است؟ 

همان طور که گفتیم قارچ گانودرما نوع های مختلفی دارد،یعنی بغضی از ایین قارچ ها را نمی توان به غلت سمی بودن مصرف کرد،اما در میان  این ها یک قارچی وجود دارد که به گانودرمای لوسیدم معروف هست،گه خب بسیار گران قیمت می بشد و تنها گونه از خانواده ی گانودرماها هست که ارزش مصرفی دارد و از این قارچ در جاهای مختلفی استفاده می شود.

 

*_قارچ گانودرما چه نوع قدمتی در کشورهای جهان دارد؟

قارچ گانودرما رای اولین بار درکشورهای شرقی و جنوب شرقی آسیا مورد بهره برداری قرار گرفت، این نوع قارچ  تقریبا 4000سال پیش در کشور چین برای اولین بار استفاده شد و به علت خاصیت دارویی و درمانی که داشت بسیار مورد توجه پزشکان طب شرقی و چینی ها قرار گرفت.این قارچ به علت کمیاب بودن درگذشته در دسترس کل عموم (مردم عادی) نبود،فقط افراد مهم و پادشاهان و شاهزادگان از آن استفاده می کردند.

نکته ی جذاب :گانودرما در شرق آسیا با نام های دیگری مثل ریشی و لینگ ژی هم دیده شده است.

 

*_آیا قارچ گانودرما فقط در کشورهای جنوب شرقی آسیا هست؟

جواب خیر است،جون با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی این نوع قارچ در مناطقی از جمله کشور خودمان یعنی ایران پید شد و از آن در جاهای مختلفی استفاده می شود.

*_خواص قارچ گانودرما لوسیدوم چیست؟

با ترکیبات فراوانی که  در گانودرمای لوسیدوم هست  باعث می گردد که این قارچ نسبت به قارچ های معمولی و دیگر قارچ ها  منحصر به فرد باشد، اگراین مکمال  طبیعی را  به رژیم غذایی  خود اضافه کنیم،400 نوع ماده ارزشمند در آن هست که هر کام خاصیت متنوعی دارد.

*_درون قارج گانودرمای لوسیدوم چه می گذرد؟

گانودرمای لوسدوم به  یک گیاه هست که با آداپتوژن درون خود تاثیر استرس روزمره بر بدن اسنان را کم می کند. آداپتوژن ها حفاظت کننده عصبی، ضد خستگی و افسردگی ، افزایش کیفیت  کیفیت خواب هم شامل می شوند.   فشار خون، چربی و قند خون  را کنترل می کند، (یکی از ترکیب های درون گانودرمای لوسیدوم) تری ترپن هست که دارای خاصیت ضد التهاب هابی در بدن انسان هست و مانع به وجود آمدن التهاب های بعدی نیز می شود که نتیجه این مورد در در پوست انسان منجر به جوان سازی پوست خواهد شد . ژرمانیوم ارگانیک در درون در گانودرمای لوسیدوم شامل بهتر کرئن جران خون، دفع کردن سموم بدن ورساندن اکسیژن به سلول ها و بافت های سلولی بدن است  که نتایج آن شامل احساس  کمتر شدن خستگی بدن می باشد . گانودرمای لوسیدوم آنتی اکسیدان های زیادی دارد که باغث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود،همچنین پلی ساکارید ها و  ماده های دیگر در گانودرمای لوسیدوم دیگر  همین که کنترل و تنظیم سیتم ایمنی بدن را انجام می دهد ،این رو در کنارهم بهترین سلاح مبارزه  مقابل ویروس ها و عفونت خواهند بود.سرانجام پلی ساکارید ها همراه با پپتید ها و سوپر اکسید دیسموتاز راز پیری زود راس جلوگیری خواهند کرد. همچنین در درون گانودرما ی لوسیدوم شامل   مقادیر متنوعی از ویتامین ها و مواد معدنی  قابل توچه هست.

 

از جمله  خواص دیگر قارچ گانودرمای  لوسیدوم:

&-تقویت دستگاه ایمنی  بدن

&- خواص ضدسرطان 

&-مبازه کردن با خستگی و افسردگی

&-محافظت کننده از قلب 

&-کنترل کردن قند خون

&-خاصیت ضد التهابی وآتی اکسیدانی

&-بهبود آلرژی

&-حفاظت کننده از ذستگاه گوارش

&-محافظت کننده از ساختار اعصاب

&-محتفظت از کلیه ها و کبد

&-کمک به بهتر خوابیدن

 

 

*_خب حالا با همه این مواردی که در مورد جینسینگ و قارچ گانودرما گفتیم،این اطلاعات به چه دردی از ما دوا می کند؟

با ترکیب کردن این دو محصولی بدست می آید که دارای خواص زیر است:

*_خواص جینسینگ:

کنترل کردن دیابت

جلوگیری کننده از سرطان

کمنترل فشار خون سرد و ضربان قلب

افزایش سیستم ایمنی بدن

 تقویت قوای جسمی و جنسی

تقویت کننده حافظه و چشم و ناخن و مو

محافظت کنده از کبد در برابر خطرات ناشی از مصرف الکل

کمترل کردن اختلالات  یائسگی خانم ها

جلوگیری کننده از خطر سکته مغزی

چلوگیری درمقابل تشکیل تومورهای سرطانی

*-خواص قارچ گانودرمای لوسیدوم:

از بین بردن آکنه و جوش صورت

تویت کبد در بدن

بهبود سیستم ایمنی بدن

جوان سازی پوست

افزایش شد مو و ناخن

جلوگیری از ریزش مو

بهبود دیابت و قند خون

افزایش سوخت و ساز در بدن و کمک به لاغری

کم شدن خطرمبتلا شدن به بیماری هایی مثل کبد مانند :هپاتیت B، سیروز کبدی

 ضد ویروس و  پیشگیری از  بیماری ایدز و درمان آن

از ین بردن پیسی یابرص پوست

*_کلام آخر: اگر این محصول زیاد از حد استفاده شود عوارضات زیر را به دنبال دارد؟
**سیستم اعصاب مرکزی 1:  افزایش فشارخون بدن، افت فشارخون در سوداوی ها و بلغمی ها
**سیستم اعصاب مرکزی2: اختلال در راه رفتن انسان، آتاکسی، بیماری مغزی در انسان، گیجی سر، افسردگی و خستگی،  خواب آلودگی مقطعی، سردرد های پی در پی
، ضعف عضلات **بدن، کرختی بدن، خواب رفتگی اندام های بدن، تومور کاذب مغزی در انسان ها، تشنج مغز.
**پوستی: ریزش موی سر، قرمزی چشم، خارش بدن، راش پوستی در فرد، کهیر در کمر
**غدد درون ریز و متابولیسم: کاهش کلسیم خون فرد، کاهش پتاسیم خون بدن، کاهش منیزیم خون بدن، کم شدن سدیم خون، کاهش وزن شدید بدن
**گوارشی: بی اشتهایی کاذب، اسهال ناشی از کلستریدیوم دیفیسیل در بدن، حالت تهوع، ریزش غیر ارادی بزاق از دهان فرد التهاب دهان مثل :آبسه ، استفراغ و حالت تهوع
**ادراری تناسلی:    کم ادراری از فرد، پروتئین در ادرار فرد
**هماتولوژی و انکولوژی: بیماری آگرانولوسیتوز، آنمی در ادرار، افزایش سطح ائوزینوفیل در ادرار فرد ، گرانولوسیتوپنی در ادرار فرد ، لکوپنی، خارش در بدن، رتیکولوسیتوپنی **در بدن ، رتیکولوسیتوز، بزرگ شدن طحال فرد، ترومبوسیتوپنی.
**کبدی: بزرگ شدن کبد فرد، افزایش آنزیم های کبدی و کبد چرب
**ازدیاد حساسیت: آنافیلاکسی در بدن فرد، واکنش شبه آنافیلاکسی در بدن فرد.
**موضعی: واکنش محل تزریق، درد محل تزریق
**عصبی، عضلانی و اسکلتی: درد مفاصل در زانو ها، کرامپ عضلانی در بدن، خستگی عضلانی در پاها (سندرم شبه میاستنی گراویس در پاها)، پرش عضلات، لرزش در دست و **گردن، ضعف عضلانی.
**چشمی: اختلال بینایی در فرد خاطی
**گوشی: اختلال شنوایی درگوش ها، کاهش شنوایی در گوش ها، وزوزشدن گوش
**کلیوی: کاهش کلیرانس کراتینین در کلیه، کاهش وزن مخصوص ادرار فرد، افزایش BUN در ادرار، افزایش کراتینین سرم در بدن، پر ادراری و پر حجم بودن ادرار، نارسایی کلیه ها خصوصا کلیه چپ
**تنفسی: تنگی نفس از دهان، فیبروز ریه، دپرسیون تنفسی در فرد
**متفرقه: تب در سر