کم کردن خطر سکته در سالمندان

سلام و عرض ادب امروز با تدابیری در رابطه با فصل پاییز در خدمتتون هستم...

تدابیر فصل پاییز

پاییز فصل بیماریهای سرد است.
غلبه سردی وخشکی (سودا) در پاییز زیاد می‌شود.

 

 

سعی کنید در فصل پائیز از خوراکی های با طبع گرم و تر مانند: مویز، خرما، عسل و زیتون و غذاهای ابگوشتی، بیشتر استفاده کنید خصوصا آبگوشت جوجه محلی و بره.

 

 

تاثیر پاییز در سالمندان چیست و چه تدبیری برای ان باید در نظر گرفت؟

با توجه به فصل پاییز و طبع سرد و خشک آن، این فصل متضاد افراد با مزاج سرشتی سرد و خشک و سالمندان است.


تدابیری که این افراد جهت فرار از بیماری باید در نظر بگیرند به شرح زیر می باشد:
پرهیز های غذایی و امور روزانه کدامند؟

(زیاده روی در جماع، استحمام زیاد ، نوشیدن آب سرد، خوابیدن در مکان سرد، زیاده روی در خوردن غذاهای سرد خصوصا سرد و خشک، ، مثل : گوشت گاو، عدس، ترشیجات، چای سیاه، ته دیگ، نوشابه، غذاهای سودازا همانند: سوسیس، کالباس، نمک زیاد، سرخ کردنی، تخم مرغ، شکلات قند و شکر و استفاده از غذاهای بسته بندی شده و دارای مواد نگهدارنده

 

مصرف غذاهای گرم و تر و کمی تند از قبیل گوشت بره یا جوجه محلی و خوردن سیب درختی انار شیرین خرمالو گلابی و.....


راه جلو گیری از سکته در سالمندان:
متناسب با سردی اول صبح و شب و گرمای ظهر، لباس بپوشند تا از خطر سکته دوری گزینند.
حتی الامکان در این فصل حتی در منزل جوراب پشمی بپوشند.
سالمندان در این فصل میتوانند از انار شیرین همراه با کمی عسل نیز بهره ببرند.

 

 

4 مورد از توصیه های طلایی غذایی کدامند:

1.مصرف غذاهای تر، که با کمی گرمی همراه هستند مانند گوشت بره و بزغاله یک‌ساله در این فصل توصیه می‌شود. یکی از بهترین غذاها در این فصل، شوربا است. شوربا سوپی است که از گوشت مرغ یا جوجه یا دیگر گوشت‌های لطیف با مقداری سبزیجات مانند اسفناج، ماش پوست‌کنده، جو پوست‌کنده و مقداری ادویه‌جات گرم تهیه می‌شود و طبیعت آن گرم و تر است.

 

2. آش ماست که در آن از سبزیها و حبوبات گرم استفاده شده باشد نیز مفید خواهد بود.

3.شربت گلاب و شکر، شربت انار، شربت پونه و دیگر مفرحهای معتدل در پاییز توصیه می‌شود.

4. در فصل پاییز، نوشیدن آب جوش ناشتا در ابتدای صبح، مناسب است.

 

تاثیر خواب و بیداری در پاییز:

در فصل پاییز، باید از خوابیدن در جای سرد پرهیز کرد و در هنگام خواب، مواظب بود که سر در معرض هوای سرد قرار نگیرد. بنابراین پوشاندن سر در هنگام خواب، در بچهها و کسانی که بیشتر در معرض سرماخوردگی و سینوزیت هستند، توصیه می‌شود. همچنین بهتر است که در این فصل، در هنگام خواب پهلوها نیز حتماً پوشانده شوند. اگرچه خوابیدن با شکم پر همیشه منع شدهاست ولی در این فصل، خطرناکتر است تا جلوی صعود بخارات به سر گرفته شود.

پوشش پاییزی چگونه باید باشد؟

به‌طورکلی پاییز، فصل اختلاف در دمای هواست و در آن معمولاً با هوای نسبتاً سرد صبح و گرم ظهر مواجهیم. حکمای طب ایرانی توصیه می‌کنند که در هر دو حالت پوشش مناسب داشته باشیم تا از آسیب تغییر هوا در امان بمانیم.

چرا توصیه میشود ورزش را فراموش نکنیم؟

در فصل پاییز، ورزش و حرکت‌دادن اعضای بدن به میزان معتدل توصیه می‌شود تا بدن را کمی گرم کند و تعادل آن را در برابر سرمای بیرون حفظ نماید.

راز حمام معجزه آسای پاییز

حمام در این فصل نباید با آب بسیارگرم باشد؛ چون آب بسیارگرم، خشککننده بدن و تحریککننده مواد است. آب سرد نیز مسدودکننده منافذ و مانع تبخیر و تحلیل مواد است و هر دوی اینها باعث ایجاد بیماری در این فصل می‌گردند. ریختن آب سرد بر سر(دوش آب سرد) در پاییز، زیان‌بخش است و باعث بروز نزله و زکام می‌شود. بنابراین استفاده از آب ولرم در حمام توصیه می‌شود.

بهترین روش ها برای حل این مشکل:

دمنوش چایمون:

 

دمنوش فوق العاده برای ریه با اثرات اعجاب انگیز چایمون دمنوش_ریه مجرب در عفونت ریه، آسم، سرماخوردگی ها و آنفولانزا، سرفه و
روش مقابله با بیماریهای ویروسی(به طور کلی بیماریهای که منشاء ایجاد آنها از خارج بدن است)در طب اسلامی ایرانی تقریبا مشابه است. مهمترین ارکان این مقابله، تقویت قوه دفاعی (سیستم ایمنی) بدن همچنین بازکردن انسدادها و کمک به دفع و خروج اخلاط فاسد از بدن است. علائم بیماری وقتی شدید و خطرناک می شود، که اخلاط حاصله، در خروجی های بدن مخصوصا ریه تجمع می یابد و باعث اختلال در تنفس و اکسیژن رسانی به خون می شود.

شربت تری تراپیست:

ترکیبات شربت گیاهی تری تراپیست ( مدبر غدیر ) از مواد طبیعی نظیر گل و برگ گیاه سرخارگل ، تخم زنیان ، گلپر، برگ گزنه ، آویشن شیرازی ، اسطوخودوس هندی ، تخم گشنیز ، گل ختمی، عصاره سیر ، تخم خرفه و آب گرم می‌باشد که همگی به مقاومت بدن در برابر ویروس ها کمک می‌کند.

شربت آلرگارد نیاک اصل:

فرآورده‌های گیاهی موجود در این محصول باعث تحریک سیستم ایمنی و بروز اثرات  عصاره سیر می‌تواند در محیط in-vitroضد ویوس از نفوذ و تکثیر ویروس آنفلوانزا در سلول میزبان جلوگیری نماید.

سفوف سعال:

 

سرفه یا سعال را در طب سنتی به یک سری عواملی که در ناحیه سر ایجاد می‌شود نسبت می‌دهند؛ در واقع ترشحاتی است که از ناحیه سر وارد گلو شده، منجر به سرفه‌هایی خشک می‌شود. سفوف نیز در ادبیات فارسی به معنای داروی خشک شده،که بر روی زبان می‌ریزند گفته می‌شود.

عرق پونه:

 

در بین گیاهان دارویی گیاهی به اسم گیاه پونه از خانواده نعناع وجود دارد که ترکیبات شیمیایی آن مشابه با گیاه نعناع می باشد که دارای مقدار فراوانی اسانس روغنی منتول می باشد. پونه گیاهی است که اغلب هنگام سرماخوردگی مصرف می گردد.

پودر زنجبیل:

زنجبیل دارای سابقه بسیار طولانی در استفاده در اشکال مختلف طب سنتی است. از این ماده برای کمک به هضم ، کاهش تهوع و کمک به مبارزه با آنفولانزا و سرماخوردگی استفاده شده است. 

نکات مهم:

اگر در فصل پاییز اصلاح تغذیه نشود بیماریهایی چون افسردگی خارش پوست اگزما پسوریازیس بیماریهای تنفسی آلرژی عطسه سرفه خونریزی بینی وسواس ، سیاتیک ،ایجاد خواهد شد.

انجام حجامت پاییزه باتوجه به درنظر گرفتن شرایط فرد توصیه میگردد.
همچنین ماساژ پوست با روغن کنجد و زیتون و روغن سیاهدانه و مرطوب نگهداشتن پوست ، استفاده از بو کردن عطرهای گرم مثل نسترن، یاس و... نیز توصیه میشود.

 

 

تغذیه پاییزی:

این خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های رطوبت‌بخش هم بطور عام برای فصل پاییز مناسب هستند و هم در حالات غلبه خشکی و سوءمزاج سوداوی سودمند می‌باشند:

- سوپ جو همراه با هویج و کدو و کاهوی خردشده
- شوربای جوجه‌مرغ
- خورش کدو
- خورش بامیه
- خورش سیب
- خورش قیمه‌بادام
- حریره بادام
- شیره بادام
- آب هویج پوره‌دار
- آب سیب شیرین پوره‌دار
- فرنی رقیق (ترجیحاً با آرد برنج)
- شیربرنج رقیق
- برگه هلو
- برگه زردآلو
- انگور رسیده

در این فصل باید بدن رو تا جای ممکن از باد پوشوند چرا که باد پاییز موجب افزایش سودا و مزاج سرد و خشک خواهد شد

امام علی علیه السلام فرموده در پاییز خودتون رو از باد بپوشونید چون با بدنتون آن کاری میکنه که با درخت ها میکنه. یعنی بدن بیمار و بی نشاط میشه مثل درخت ها که خشک و بی برگ میشند

پس باید شیشه خودرو بالا باشه و ترجیحا از موتور استفاده نکنیم. برای موتور هم بهتره کلاه ایمنی زد و یقه و آستین بسته باشه