گیاه دم اسب حاوی ویتامین هایی از جملهC ،E ،B ،K، سدیم، آهن، روی، پتاسیم، مس و منیزیم است.این گیاه را می توان در خاک غنی و مرطوب در آب و هوای نیمکره ی شمالی مانند آسیا، آمریکای شمالی و اروپا رشد داد.این گیاه دو نوع ریشه دارد، اولین ریشه در اوایل بهار رشد می کند. گیاه دم اسب فاقد برگ است و به وسیله قارچ ها رشد می کند؛ ساقه این گیاه به رنگ قرمز و یا سبز است و ریشه این گیاه نازک و سبز رنگ می باشد که می توان آن را به دم اسب تشبیه کرد.

در ادامه به بررسی خواص دم اسب برای مو، اختلالات تنفسی، زخم معده، هموروئید و دیابت می پردازیم.

آیا از گیاه دم اسب در دوران باستان استفاده می شد؟

یونانیان باستان از این گیاه برای بهبود زخم ها استفاده می کردند در طب چینی نیز این گیاه از دیر باز خاصیت دارویی داشته و در برخی از کشور های اروپایی از ساقه این گیاه در انواع غذاها استفاده می کردند و همچنین از آن به عنوان تراشیدن زبری های چوب به کار گرفته می شد.
یکی از دانشمندان قرون وسطی به نام جالینوس این گیاه را برای درمان التهاب تاندون و مداوای خونریزی بینی تجویز کرد.

و اما این گیاه شگفت انگیز چه خواص و کاربردی دارد؟

1. این گیاه می تواند اختلالات تنفسی را درمان کند؟

از دیگر خواص این گیاه این است که می تواند به درمان بعضی از بیماری های تنفسی کمک کند. چای دم اسب می تواند به درمان این موضوع کمک کند و به بیماری های دیگری مانند: سرفه خشک، سرما خوردگی، آنفولانزا نیز بهبود ببخشد.
برای استفاده از خواص این گیاه می توان دوبار در روز از چای آن نوشید و برای گرفتگی بینی از بخور این گیاه شگفت انگیز استفاده کرد.

2. این گیاه برای زخم معده چه خواصی دارد؟

یکی از راه های درمان زخم معده قرقره کردن چای این گیاه است. برای این کار یک قاشق غذا خوری از این گیاه را داخل فنجان ریخته و به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید بعد از این کار اجازه دهید که کمی خنک شود تا موجب سوختگی دهان نشود سپس قرقره کنید. این فرایند علاوه بر درمان زخم معده می تواند مشکلات دهان مانند بیماری لوزوی و لثه ای ای را بهبود یابد.

3. خواص دم اسبی برای درمان هموروئید چیست؟

از جمله خواص این گیاه معجزه آسا که دارای ویژه گی ضد التهابی می باشد می توان به درمان هموروئید اشاره کرد. افراد مبتلا به این بیماری می توانند با استفاده از این گیاه خونریزی و درد را کاهش دهند.
برای استفاده از این فرایند باید قبل از غذا یک فنجان از چای آن صرف شود. این ترکیب می تواند در مان خوبی برای یبوست باشد.

4. این گیاه چگونه می تواند مشکل دیابت شمارا حل کند؟!

از دیگر خواص این گیاه دارویی موجب کاهش یافتن قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو می شود.
طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان مصرف یک دوز کپسول دم اسبی باعث می شود که قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دو کاهش یابد. خوردن کپسول دم اسب دو ساعت قبل از غذا به کنترل قند خون کمک می کند.

5. چگونه قدرت حافظه خو را افزایش دهیم؟

یکی از علت های ضعف حافظه کمبود سیلیس در بدن می باشد؛ گیاه دارویی دم اسبی حاوی سیلیس است و به سبب همین می تواند در مان خوبی برای تقویت حافظه مان باشد. این گیاه علاوه بر داشتن سیلیس، نیکوتین هم دارد که باعث تحرکات سیستم مغز و اعصاب بدن می شود. برای تقویت سیستم حافظه در طول روز ۲ عدد از این کپسول تجویز می شود.


6. آیا می توان از این گیاه به عنوان مکمل مو چیزی گفت؟

گیاه دم اسبی برای تقویت مو و مشکلات آن موثر است. این گیاه برای مو علاوه بر مکمل می تواند جنبه موضعی داشته باشد. نصف فنجان از این گیاه را با آب مخلوص کرده و بگذارید که یک ساعت بماند سپس آن را مانند شامپو استفاده کنید تا به نتیجه ی مطلوب برسید.

علاوه بر فواید این گیاه خوب است کمی هم از مضرات آن بدانیم!

این گیاه در کنار فواید به خصوصی که دارد مضراتی هم نیز دارد؛ زیاده روی در مصرف این گیاه می تواند موجب بروز مشکلات و اختلالاتی در سیستم هضم، ناراحتی معده و اسهال اشاره کرد مصرف این گیاه برای خانم های باردار در طول فرایند حاملگی و همچنین برای کودکان نیز توصیه نمی شود.
به دلیل اینکه این گیاه میزان قند خون را کاهش میدهد توصیه می شود کسانی که دیایت دارند فشار خود را هرچند وقت یکبار چک کنند و همچنین نیز کسانی که کمبود پتاسیم دارند نباید از این گیاه استفاده کنند.

 

آیااین گیاه برای لاغر شدن گزینه ی مناسبی است؟

اگر قصد دارید که مدت کمی چند کیلوگرم وزن کم کنید از این گیاه استفاده کنید.
گیاه دم اسبی به عنوان یک نوشیدنی می تواند حجم زیادی از سموم بدن را از بین ببرد و سوخت و ساز در بدن را افزایش دهد و در نتیجه موجب لاغری می شود.
با توجه به آنکه این گیاه موجب کاهش وزن می شود ولی نمی توان گزینه ایده آلی برای این فرایند باشد پس در کنار این گیاه با رژیم غذایی مناسب می توان به تناسب اندام رسید.

نکته آخر درباره ی این گیاه:

این گیاه را نباید بیشتر از شش هفته استفاده کرد زیرا باعث ملتهب شدن دستگاه گوارش می شود و این گیاه به دلیل داشتن ماده سمی سیاه بعد از مدتی باعث مرگ می شود.
همچنین این گیاه به دلیل داشتن مقداری سلنیوم باعث نقص مادر زادی می شود. در برخی از مقاله های علمی آمده است که جویدن مصرف این گیاه توصیه نمی شود مصرف این گیاه به شکل پودر نیز ممنوع می باشد‌.