گیاه دارویی گل گاوزبان

 

یکی ازمهمترین گیاهان دارویی است.دارای دو سرده معروف در ایران است گل گاوزبان از سردهechium(به عربی لسان الثور)در دامنه کوههای البرز می رویدویا

گیاه گاوزبان ازسرده borage(به عربی می ماخور)که دراصفهان وآذربایجان وشهرهای دیگر می روید.

گل گاوزبان گیاهی یک ساله ازتیره گاوزبانیان است که به طور میانگین تا ارتفاع 0.6متررشد می کند وساقه ی ان خارهای ریزی دارد.برگهای گل گاوزبان مخملی هستند.گلهای گل گاو زبان لاجوردی رنگ وشبیه به گل انارهستند.

   خواص وفواید گل گاو زبان

گل گاوزبان طبیعت گرمی دارد.و غنی ازآنتی اکسیدانها,فلاونوییدها,آنتوسیانین,اسید گاما

لینولییک,کولین,ویتامینهای B,Cومنیزیم,کلسیم,آهن وپتاسیم است.از فایده های گل گاو زبان موارد زیر را می توان نام برد.

1-بهبود علایم سرما خوردگی

2-ترمیم وزیبایی پوست –برای درمان خشکی پوست خارش وجوشهای عصبی ودرد ناک

3-تقویت اعصاب وداشتن آرامش روانی وکم رنگ کردن استرس

4- ضد سرطان به دلیل وجود عنصر منیزیم

5- ضد التهاب و ضد قرمزی

6-تب بر

 

نحوه استفاده

دو تا پنج مثقال گل گاو زبان را به همراه نیم لیتر آب جوش به‌شکل غیر مستقیم حرارت دهید (مثلا با بخار کتری) و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بجوشد. سپس ده دقیقه دیگر بدون حرارت و در دمای اتاق باقی بماند. دمنوش شما به همین سادگی آماده است و می‌توانید آن را میل کنید. برای افرادی که فشار خون بالایی دارند باید گل گاو زبان را همراه با لیمو عمانی جوشانده شود.

بوی گل‌های تازه گل گاو زبان بسیار به بوی خیار شباهت دارد. می‌توان این گل‌ها را در آب خیساند و با آب لیمو و شکر مخلوط کرد. از آن به عنوان یک شربت انرژی‌زا و خنک‌کننده در روزهای گرم تابستان نیز استفاده می‌کنند.

برگ‌های تازه گل گاو زبان حاوی مقدار زیادی ویتامین C است و می‌توانید از آن در سالادها یا در کنار غذا به‌صورت نپخته استفاده کرد. (ویتامین c به حرارت حساس است.)

به صورت دمنوش استفاده می شود

 

عوارض گیاه گل گاو زبان

گل گاو زبان علاوه بر خواص بی‌نظیری که دارد، می‌تواند در افرادی با شرایط خاص مشکلاتی ایجاد کند.

 

متخصصان توصیه می‌کنند که در طول نه ماه بارداری استفاده از گل گاو زبان قطع شود زیرا ممکن است به علت داشتن آلکالوئیدها به جنین آسیب بزند.

گل گاو زبان به دلیل ترکیباتی که دارد برای افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند، ضرر دارد و باعث تشدید تولید سنگ در کلیه آن‌ها می‌شود.

افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، بهتر است از این گیاه استفاده نکنند یا همراه جوشانده گل گاو زبان آب لیموی تازه میل کنند.

مصرف مکرر، بیشتر از حد نرمال و طولانی‌مدت از این گیاه دارویی خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌ده